PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
w klasach IV – VI
oprac.
mgr Błażej Kozok, mgr Dorota Zawada, mgr Grażyna
Kozub
Zarządzenia i akty
prawne dotyczące oceniania:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.
2007 nr 83 poz.562);
-
Statut SP 7 w Gliwicach;
-
Wewnątrzszkolny System Oceniania;
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w
szkołach publicznych (Dz.U.2015 poz.843);
-
Standardy Wymagań Edukacyjnych ustalonych centralnie przez Państwową Komisję Egzaminacyjną
(Rozp. MENiS z dn.
21.02.2001).
Na ocenę końcową złożą
się oceny określające poziom nastepujących
umiejętności:
1. Sprawności słuchania ze zrozumieniem.
2. Sprawności czytania ze zrozumieniem.
3. Sprawności mówienia w języku obcym.
4. Sprawności pisania w języku obcym.
5.
Znajomości gramatyki i ortografii.
Jako podstawę każdej z
w/w umiejętności przyjmuje się skalę ocen przyjętą w Szkolnym Systemie Oceniania:
100%
- celujący (w przypadku sprawdzianów 45-minutowych i odpowiedzi ustnej
wykraczającej ponad program)
100%
- 90% - bardzo dobry (inne oceny)
89%
- 75% - dobry
74%
- 50% - dostateczny
49%
- 30% - dopuszczający
29%
- 0% - niedostateczny
Na ocenę końcową
składają się oceny cząstkowe uzyskiwane za:
1. Sprawdziany
pisemne co najmniej 45-minutowe (zwane również testami). Sprawdziany są zapowiadane uczniom co najmniej na tydzień
wcześniej. Ocenę ze sprawdzianu można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej
otrzymania, na zajęciach dodatkowych wskazanych przez nauczyciela lub w
terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny
pierwotnej ze sprawdzianu. W przypadku, gdy sprawdzian wypadł w czasie dłuższej
nieobecności ucznia, spowodowanej chorobą lub przypadkiem losowym, uczeń po
powrocie do szkoły umawia się z nauczycielem na późniejszy termin napisania
sprawdzianu.
2. Sprawdziany
pisemne co najwyżej 20-minutowe (zwane kartkówkami).
Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Ocenę z kartkówki można poprawić w ciągu
tygodnia od jej otrzymania, na zajęciach dodatkowych wskazanych przez
nauczyciela lub w terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie
kasuje oceny pierwotnej z kartkówki. W przypadku, gdy kartkówka wypadła w
czasie dłuższej nieobecności ucznia, spowodowanej chorobą lub przypadkiem
losowym, uczeń po powrocie do szkoły umawia się z nauczycielem na późniejszy
termin jej napisania.
3. Odpowiedzi
ustne (zbiorowe - zapowiedziane ze wskazanego fragmentu materiału lub
wyrywkowe, indywidualne). Ocenę z odpowiedzi uczeń może poprawić w ciągu
tygodnia od jej otrzymania poprzez zgłoszenie się podczas lekcji lub w
przypadku choroby / usprawiedliwionej nieobecności ucznia w terminie ustalonym
przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej z odpowiedzi. W
każdym semestrze uczniowi przysługują trzy
tzw. "np", czyli nieprzygotowania do
lekcji bez konsekwencji w ocenach. Uczeń nie musi wybierać „np.”, jeśli jest
nieprzygotowany z powodu dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą lub
przypadkiem losowym.
4. Przygotowane zadania domowe w formie ćwiczeń z podręcznika / zeszytu ćwiczeń, a także w formie wypracowań / referatów/
prezentacji na zadany temat. Ocenę z zadania domowego (lub niedostateczną za
jego brak) uczeń poprawia poprzez przyniesienie zadania na najbliższą kolejną
lekcję języka angielskiego. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej za
zadanie. W każdym semestrze uczniowi przysługuje trzy tzw. "bz" wymiennie z
„np.”( patrz – punkt 3), czyli
braki zadania bez konsekwencji w ocenach. Zadanie należy jednakże uzupełnić na
najbliższą kolejną lekcję języka angielskiego. Uczeń nie musi wybierać „bz”, jeśli nie
posiada zadania z powodu dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą lub
przypadkiem losowym.
5. Przygotowanie materiałów
wspomagających naukę języka obcego (plansze, plakaty, gazetki itp.) - zarówno w
formie obowiązkowej, zadanej przez nauczyciela, jak i dla chętnych, jako
zadanie dodatkowe. Ocenę z zadania obowiązkowego (lub niedostateczną za jego
brak) uczeń poprawia poprzez przyniesienie zadania na najbliższą kolejną lekcję
języka angielskiego. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej za zadanie.
Zadania obowiązkowe traktowane są jak każde inne zadanie domowe.
6. Przygotowanie się i udział w konkursach, olimpiadach lub
imprezach językowych itp. Uczeń może wtedy otrzymać dodatkową ocenę
cząstkową do dziennika.
7.
Inne formy aktywności ucznia. Uczeń
może zostać doraźnie oceniony za swoją aktywność oraz bieżącą pracę na lekcji.
Mogą to być zarówno oceny pozytywne, jak i negatywne, w przypadku, gdy
aktywność ucznia polega na nierealizowaniu obowiązku pracy na lekcji, a jego
zachowanie na lekcji przeszkadza i zaburza pracę innych uczniów. Ocena z aktywności
nie podlega możliwości doraźnej poprawy.
8.
Na koniec semestru lub roku szkolnego uczeń otrzymuje ocenę pracy będącą średnią ważoną swoich ocen cząstkowych.
Uczeń nie powinien mieć zaległości w ocenach ze sprawdzianów i kartkówek
(spowodowanych np. nieusprawiedliwionymi nieobecnościami). Obowiązkiem ucznia
jest uzupełnianie wszystkich ocen na bieżąco. Brak oceny z kartkówki
sprawdzianu, spowodowany nieusprawiedliwioną nieobecnością ucznia w danym dniu,
może spowodować wpisanie oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy,
jeżeli uczeń nie uzupełni oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
Poziomy
wymagań na poszczególne stopnie:
Ocena |
Wiadomości i umiejętności ucznia |
Celująca |
Uczeń dysponuje wiedzą wykraczającą poza program szkolny, umiejętności zdobyte na lekcjach potrafi wykorzystać w nowy i nietypowy sposób, bierze udział w konkursach przedmiotowych. |
Bardzo dobra |
Uczeń ma bogaty zasób słownictwa, którego używa prawidłowo w mowie i piśmie. Potrafi budować spójne zdania, poprawnie pisze krótkie teksty. Zna struktury gramatyczne i poprawnie je wykorzystuje. Rozumie słyszane wypowiedzi i potrafi przekazać informacje w nich zawarte. |
Dobra |
Uczeń dysponuje znaczną ilością słownictwa, co pozwala mu na wypowiadanie się na każdy temat. Umie budować zrozumiałe zdania ustnie i pisemnie. Poprawnie stosuje większość struktur gramatycznych. Potrafi wybrać potrzebne informacje ze słyszanych wypowiedzi. |
Dostateczna |
Uczeń zna niewielką ilość słów odpowiednich do różnych zadań. Większość słów potrafi poprawnie wymówić i zapisać. Zna podstawowe struktury gramatyczne i czasami potrafi je zastosować w zdaniu. Rozumie ogólny sens słyszanych wypowiedzi. |
Dopuszczająca |
Uczeń zna niewielką ilość słów, część z nich potrafi poprawnie wymówić i zapisać. Czasami potrafi zbudować krótkie, bardzo proste zdanie. Rozumie, czego dotyczy słyszana wypowiedź. Rozumie rutynowe polecenia nauczyciela wydawane w klasie. |
Uczeń, który nie opanował materiału w stopniu wymaganym
na ocenę dopuszczającą oraz wykazał się brakiem pracy, a także negatywną
aktywnością na lekcjach otrzymuje na koniec roku lub semestru ocenę niedostateczną.