PRZEDMIOTOWY  SYSTEM  OCENIANIA

Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

w klasach IV – VI

oprac. mgr Błażej Kozok, mgr Dorota Zawada, mgr Grażyna Kozub

 

Zarządzenia i akty prawne dotyczące oceniania:

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. 2007  nr 83 poz.562);

- Statut SP 7  w Gliwicach;

- Wewnątrzszkolny System Oceniania;

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.2015 poz.843);

- Standardy Wymagań Edukacyjnych ustalonych centralnie przez Państwową Komisję Egzaminacyjną (Rozp. MENiS z dn. 21.02.2001).

 

Na ocenę końcową złożą się oceny określające poziom nastepujących umiejętności:

1. Sprawności słuchania ze zrozumieniem.

2. Sprawności czytania ze zrozumieniem.

3. Sprawności mówienia w języku obcym.

4. Sprawności pisania w języku obcym.

5. Znajomości gramatyki i ortografii.

 

Jako podstawę każdej z w/w umiejętności przyjmuje się skalę ocen przyjętą w Szkolnym Systemie Oceniania:

100% - celujący (w przypadku sprawdzianów 45-minutowych i odpowiedzi ustnej wykraczającej ponad program)

100% - 90% - bardzo dobry (inne oceny)

89% - 75% - dobry

74% - 50% - dostateczny

49% - 30% - dopuszczający

29% - 0% - niedostateczny

Na ocenę końcową składają się oceny cząstkowe uzyskiwane za:

1. Sprawdziany pisemne co najmniej 45-minutowe (zwane również testami). Sprawdziany są zapowiadane uczniom co najmniej na tydzień wcześniej. Ocenę ze sprawdzianu można poprawić w ciągu dwóch tygodni od jej otrzymania, na zajęciach dodatkowych wskazanych przez nauczyciela lub w terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej ze sprawdzianu. W przypadku, gdy sprawdzian wypadł w czasie dłuższej nieobecności ucznia, spowodowanej chorobą lub przypadkiem losowym, uczeń po powrocie do szkoły umawia się z nauczycielem na późniejszy termin napisania sprawdzianu.

2. Sprawdziany pisemne co najwyżej 20-minutowe (zwane kartkówkami). Kartkówki nie muszą być zapowiadane. Ocenę z kartkówki można poprawić w ciągu tygodnia od jej otrzymania, na zajęciach dodatkowych wskazanych przez nauczyciela lub w terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej z kartkówki. W przypadku, gdy kartkówka wypadła w czasie dłuższej nieobecności ucznia, spowodowanej chorobą lub przypadkiem losowym, uczeń po powrocie do szkoły umawia się z nauczycielem na późniejszy termin jej napisania.

3. Odpowiedzi ustne (zbiorowe - zapowiedziane ze wskazanego fragmentu materiału lub wyrywkowe, indywidualne). Ocenę z odpowiedzi uczeń może poprawić w ciągu tygodnia od jej otrzymania poprzez zgłoszenie się podczas lekcji lub w przypadku choroby / usprawiedliwionej nieobecności ucznia w terminie ustalonym przez nauczyciela. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej z odpowiedzi. W każdym semestrze uczniowi przysługują trzy tzw. "np", czyli nieprzygotowania do lekcji bez konsekwencji  w ocenach.  Uczeń nie musi wybierać „np.”, jeśli jest nieprzygotowany z powodu dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą lub przypadkiem losowym.

4. Przygotowane zadania domowe w formie ćwiczeń z podręcznika / zeszytu ćwiczeń,  a także w formie wypracowań / referatów/ prezentacji na zadany temat. Ocenę z zadania domowego (lub niedostateczną za jego brak) uczeń poprawia poprzez przyniesienie zadania na najbliższą kolejną lekcję języka angielskiego. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej za zadanie. W każdym semestrze uczniowi przysługuje trzy  tzw. "bz" wymiennie z „np.”( patrz – punkt 3), czyli braki zadania bez konsekwencji w ocenach. Zadanie należy jednakże uzupełnić na najbliższą kolejną lekcję języka angielskiego. Uczeń nie musi wybierać „bz”, jeśli  nie posiada zadania z powodu dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą lub przypadkiem losowym.

5. Przygotowanie materiałów wspomagających naukę języka obcego (plansze, plakaty, gazetki itp.) - zarówno w formie obowiązkowej, zadanej przez nauczyciela, jak i dla chętnych, jako zadanie dodatkowe. Ocenę z zadania obowiązkowego (lub niedostateczną za jego brak) uczeń poprawia poprzez przyniesienie zadania na najbliższą kolejną lekcję języka angielskiego. Ocena poprawkowa nie kasuje oceny pierwotnej za zadanie. Zadania obowiązkowe traktowane są jak każde inne zadanie domowe.

6. Przygotowanie się i udział w konkursach, olimpiadach lub imprezach językowych itp. Uczeń może wtedy otrzymać dodatkową ocenę cząstkową do dziennika.

 

7. Inne formy aktywności ucznia. Uczeń może zostać doraźnie oceniony za swoją aktywność oraz bieżącą pracę na lekcji. Mogą to być zarówno oceny pozytywne, jak i negatywne, w przypadku, gdy aktywność ucznia polega na nierealizowaniu obowiązku pracy na lekcji, a jego zachowanie na lekcji przeszkadza i zaburza pracę innych uczniów. Ocena z aktywności nie podlega możliwości doraźnej poprawy.

8. Na koniec semestru lub roku szkolnego uczeń otrzymuje ocenę pracy będącą średnią ważoną swoich ocen cząstkowych. Uczeń nie powinien mieć zaległości w ocenach ze sprawdzianów i kartkówek (spowodowanych np. nieusprawiedliwionymi nieobecnościami). Obowiązkiem ucznia jest uzupełnianie wszystkich ocen na bieżąco. Brak oceny z kartkówki sprawdzianu, spowodowany nieusprawiedliwioną nieobecnością ucznia w danym dniu, może spowodować wpisanie oceny niedostatecznej bez możliwości poprawy, jeżeli uczeń nie uzupełni oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

 

Poziomy wymagań na poszczególne stopnie:

Ocena

Wiadomości i umiejętności ucznia

Celująca
6

Uczeń dysponuje wiedzą wykraczającą poza program szkolny, umiejętności zdobyte na lekcjach potrafi wykorzystać w nowy i nietypowy sposób, bierze udział w konkursach przedmiotowych.

Bardzo dobra
5

Uczeń ma bogaty zasób słownictwa, którego używa prawidłowo w mowie        i piśmie. Potrafi budować spójne zdania, poprawnie pisze krótkie teksty. Zna struktury gramatyczne i poprawnie je wykorzystuje. Rozumie słyszane wypowiedzi i potrafi przekazać informacje w nich zawarte.

Dobra
4

Uczeń dysponuje znaczną ilością słownictwa, co pozwala mu na wypowiadanie się na każdy temat. Umie budować zrozumiałe zdania ustnie i pisemnie. Poprawnie stosuje większość struktur gramatycznych. Potrafi wybrać potrzebne informacje ze słyszanych wypowiedzi.

Dostateczna
3

Uczeń zna niewielką ilość słów odpowiednich do różnych zadań. Większość słów potrafi poprawnie wymówić i zapisać. Zna podstawowe struktury gramatyczne i czasami potrafi je zastosować w zdaniu. Rozumie ogólny sens słyszanych wypowiedzi.

Dopuszczająca
2

Uczeń zna niewielką ilość słów, część z nich potrafi poprawnie wymówić  i zapisać. Czasami potrafi zbudować krótkie, bardzo proste zdanie. Rozumie, czego dotyczy słyszana wypowiedź. Rozumie rutynowe polecenia nauczyciela wydawane w klasie.

 

Uczeń, który nie opanował materiału w stopniu wymaganym na ocenę dopuszczającą oraz wykazał się brakiem pracy, a także negatywną aktywnością na lekcjach otrzymuje na koniec roku lub semestru ocenę niedostateczną.