PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI
1. Bieżące, okresowe, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania;
2. Systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się.
3. Motywowanie do rozwoju;
4. Wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;
5. Uświadomienie sukcesów i ich braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz potrzeby w zakresie wyrównywania braków;
6. Ukierunkowywanie samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się;
7. Aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć;
8. Ocena poziomu nauczania, diagnozowanie pracy szkoły;
9. Korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania;
10. Znajomość wymagań stawianych dzieciom przez szkołę;
11. Szeroka i bieżąca informacja o osiągnięciach i postępach dzieci (indywidualna i zbiorowa);
12. Pełna informacja o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach
Celem przedmiotu jest wykształcenie u ucznia kompetencji pozwalających mu posługiwać się komputerem jako nowoczesnym narzędziem pracy, a w szczególności:
Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych.
Ustala się ogólne kryteria ocen z informatyki:
· Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w danej klasie;
· Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
· Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe.
· Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych na szczeblu wojewódzkim, rejonowym lub krajowym;
· Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki;
· Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
· Swobodnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
· Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
· Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;
· Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określonych programem nauczania w danej klasie;
· Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;
· Poprawnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym;
· Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu
· Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.
· Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;
· Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
· Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
· Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;
· Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
· Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
· Popełnia liczne błędy merytoryczne;
· Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
· Rozumie pytania i polecenia;
· Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
· Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
· Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
· Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
· Popełnia liczne błędy merytoryczne;
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
· Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
· Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
· Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
· Nie rozumie poleceń i pytań;
· Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;
· Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
· Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;
· W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;
Przy ustalaniu oceny nauczyciel powinien brać pod uwagę
wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć
uczestnictwa w zajęciach i zadaniach dodatkowych. Powinien również zwrócić uwagę,
szczególnie w
I roku nauczania informatyki, na utrudnione warunki uczenia się i utrwalania
informacji w domu- uczniów, którzy nie posiadają własnego komputera.
Na zajęciach informatyki, uczeń jest oceniany w następujących obszarach:
Oceny osiągnięć uczniów w wymienionych wyżej obszarach dokonuje się na podstawie: