PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI

1. Cele oceniania:

1.       Bieżące, okresowe, roczne rozpoznanie i określenie poziomu opanowania kompetencji przewidzianych programem nauczania;

2.       Systematyczne dokumentowanie postępów uczenia się.

3.       Motywowanie do rozwoju;

4.       Wyrabianie nawyku systematycznej pracy, samokontroli i samooceny;

5.       Uświadomienie sukcesów i ich braków w zakresie opanowania umiejętności i kompetencji określonych programem oraz  potrzeby w zakresie wyrównywania braków;

6.       Ukierunkowywanie samodzielnej pracy oraz doskonalenie metod uczenia się;

7.       Aktywne uczestnictwo w procesie szkolnego oceniania oraz możliwości poprawy swoich osiągnięć;

8.       Ocena poziomu nauczania, diagnozowanie pracy szkoły;

9.       Korygowanie organizacji i doskonalenie metod nauczania i wychowania;

10.   Znajomość wymagań stawianych dzieciom przez szkołę;

11.   Szeroka i bieżąca informacja o osiągnięciach i postępach dzieci (indywidualna i zbiorowa);

12.   Pełna informacja o różnych formach aktywności poznawczej dziecka oraz o rozwoju jego osobowości, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach

2. Ogólne cele kształcenia w informatyce:

  1. Rozwijanie umiejętności posługiwania się sprzętem komputerowym.
  2. Przygotowanie do korzystania ze środków techniki informacyjnej.
  3. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem komputerowym.
  4. Rozwijanie zainteresowań techniką i wdrażanie do świadomego korzystania z niej.  
  5. Wskazanie użyteczności komputerów w nauce, pracy i zabawie.

3. Szczegółowe cele kształcenia:

Celem przedmiotu jest wykształcenie u ucznia kompetencji pozwalających mu posługiwać się komputerem jako nowoczesnym narzędziem pracy, a w szczególności:

  1. Znajomości zasad właściwego zachowania się w pracowni oraz bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.
  2. Prawidłowej obsługi komputera niezależnie od platformy sprzętowej i oprogramowania.
  3. Wdrażanie do podejmowania samodzielnych decyzji.
  4. Znajomości budowy komputera.
  5. Wykonywanie prostych obliczeń przy pomocy komputera.
  6. Tworzenie prostego tekstu, grafiki, prezentacji, arkusza kalkulacyjnego.
  7. Wykorzystanie komputera do wspomagania uczenia się.

4. Wymagania edukacyjne, kryteria wystawiania ocen.

Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych.

Ustala się ogólne kryteria ocen z informatyki:

  1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

·    Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w danej klasie;

·    Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;

·    Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe.

·    Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych na szczeblu wojewódzkim, rejonowym lub krajowym;

  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

·  Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki;

·  Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;

·  Swobodnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;

·   Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;

·  Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych;

  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

·    Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określonych programem nauczania w danej klasie;

·    Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowych zadania teoretycznych i praktyczne;

·    Poprawnie posługuje się oprogramowaniem użytkowym;

·    Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu

·    Zakres jego wiadomości przekracza wymagania zawarte w podstawie programowej.

·    Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym;

  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

·    Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;

·    Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;

·    Stosuje zdobytą wiedzę do celów poznawczych i teoretycznych pod kierunkiem nauczycieli;

·    Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;

·    Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;

·     Popełnia liczne błędy merytoryczne;

  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

·  Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;

·  Rozumie pytania i polecenia;

·  Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;

·  Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;

·  Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;

·  Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;

·  Popełnia liczne błędy merytoryczne;

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

·  Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;

·  Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;

·  Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;

·  Nie rozumie poleceń i pytań;

·  Nie wie, czym zajmuję się informatyka i nie wie, jakie są jej metody;

·  Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;

·  Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym;

·  W wypowiedziach popełnia liczne błędy merytoryczne;

5. Jawność ocen

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych oraz sposobie sprawdzania osiągnięć.
  2. Ocena jest jawna zarówno dla ucznia jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów).
  3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

6. Dostosowanie wymagań

Przy ustalaniu oceny nauczyciel powinien brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestnictwa w zajęciach i zadaniach dodatkowych. Powinien również zwrócić uwagę, szczególnie w
I roku nauczania informatyki, na utrudnione warunki uczenia się i utrwalania informacji w domu- uczniów, którzy nie posiadają własnego komputera.

7. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie

Na zajęciach informatyki, uczeń jest oceniany w następujących obszarach:

  1. Aktywność w czasie zajęć.
  2. Stopień opanowania wiadomości i umiejętności wynikający z podstawy programowej nauczania informatyki oraz wymagań programowych.
  3. Przygotowanie do zajęć i posiadanie zeszytu.
  4. Udział w konkursach, olimpiadach.
  5. Umiejętność pracy w zespole.

8. Podstawa ustalenia oceny

Oceny osiągnięć uczniów w wymienionych wyżej obszarach dokonuje się na podstawie:

  1. Wyników bieżących sprawdzianów teoretycznych i praktycznych.
  2. Odpowiedzi ucznia w rozmowie z nauczycielem.
  3. Obserwacji działań ucznia w trakcie zajęć.
  4. Analiza samodzielnie wykonanych prac (program komputerowy, referat, prezentacja, praca zaliczeniowa).