Przedmiotowy System Oceniania
w Klasach IV - VI
1. Zarządzanie i akty prawne dotyczące oceniania:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 9 stycznia 2008 r. Nr 3, poz. 9).
- Statut Szkoły Podstawowej nr 7 w Gliwicach.
- Wewnątrzszkolny System Oceniania.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DZ.U. z dnia 31 sierpnia 2007 r. Nr 157, poz. 1100)
- Standardy wymagań edukacyjnych ustalone centralnie przez Państwową Komisję Egzaminacyjną ( Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2007 r. )
2. Zadania szkoły:
Szkoła odpowiedzialności i akceptacji.
- Kształtowanie umiejętności myślenia i formułowania wypowiedzi.
- Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozumienia prostych tekstów formułowanych w języku matematyki.
- Rozwijanie umiejętności opisywania w języku matematyki prostych sytuacji.
- Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.
3. Cele edukacyjne z matematyki:
- Rozwijanie rozumienia przez uczniów podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii.
- Rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
- Rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym.
- Rozwijanie wprawnego posługiwania się przez uczniów podstawowymi narzędziami matematycznymi.
4. Procedury osiągania celów.
Podstawową formą organizacyjną nauczania matematyki w szkole jest lekcja. Poprawnie przygotowane i właściwie przeprowadzone lekcje gwarantują osiągnięcie wyznaczonych celów nauczania matematyki.
Przygotowanie lekcji polega przede wszystkim na:
- ustaleniu tematu i celów lekcji,
- określeniu metod pracy na lekcji,
- przygotowaniu pomocy dydaktycznych,
- doborze ćwiczeń i zadań do pracy na lekcji i w domu,
- określeniu umiejętności, które uczniowie powinni zdobyć,
- rozplanowaniu czasu na poszczególne czynności podczas lekcji.
Do najczęściej stosowanych sposobów prowadzenia lekcji należą:
- praca nauczyciela z całą klasą,
- praca w grupach.
Przy prowadzeniu lekcji pierwszym sposobem nauczyciel stosuje daleko idącą indywidualizację procesu nauczania oraz dostarcza motywacji do uczenia się i wyzwala aktywność u każdego ucznia.
Aby zainteresować uczniów nauką należy stosować na lekcji różne formy i metody pracy.
- metoda pracy z podręcznikiem,
- metoda problemową,
- nauczanie czynnościowe,
- zasada poglądowości,
- zasada stopniowania trudności,
- zasada trwałości wiedzy.
Powyższe metody mają zaletę, że w sposób spontaniczny integrują matematykę z innymi przedmiotami.
1. Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie.
Na lekcjach matematyki oceniane będą następujące obszary aktywności uczniów:
-
Kształtowanie pojęć
matematycznych - sprawdzanie stopnia zrozumienia pojęć
matematycznych.
- Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.
-
Kształtowanie języka
matematycznego-ocenianie języka matematycznego na
odpowiednim etapie ścisłości.
-
Rozwiązywanie zadań
matematycznych-stosowanie odpowiednich metod, sposobów
wykonania i otrzymanych rezultatów.
- Rozwiązywanie problemów.
- Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.
- Praca lekcyjna - indywidualna (w tym aktywność).
- Praca w grupach.
- Wkład pracy ucznia.
- Przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, zeszyt itp.)
2. Formy i metody kontroli.
W celu kontrolowania osiągnięć uczniów na danym poziomie proponuje się trzy formy prac pisemnych:
- Kartkówki - (10 minutowe) z aktualnie przerabianego materiału, niezapowiedziane.
- Sprawdziany - ( 45 minutowe) z ostatniego działu, zapowiedziana 1 tydzień przed terminem.
- Prace klasowe - (1 lub 2 godzinne) z materiału semestralnego, zapowiedziana 1 tydzień przed terminem.
Oprócz proponowanych wyżej sprawdzianów zaleca się:
- Sprawdzanie pisemnych prac domowych.
- Ocenianie ustnych odpowiedzi ucznia, aktywnego udziału w lekcji, rozwiązywanie problemów, przygotowanie do lekcji, wkład pracy ucznia.
3. Ocenianie prac pisemnych z matematyki.
-
Sprawdzian - oceniane są
trzy elementy rozwiązania:
M - metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza),
W - wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia),
R - rezultat (wynik, sprawdzenie warunków zadania).
-
Prace klasowe - ( zadania
zamknięte i otwarte) przy ocenianiu należy wziąć pod uwagę różne poziomy
wymagań:
K – opanowanie treści koniecznych (stopień dopuszczający)
P – podstawowych (stopień dostateczny)
R – rozszerzonych (stopień dobry)
U – dopełniających (stopień bardzo dobry)
W – wykraczających poza program nauczania na danym poziomie (stopień
celujący)
Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac klasowych i sprawdzianów:
100% - 90% możliwych do zdobycia punktów - stopień bardzo dobry
89% - 75% możliwych do zdobycia punktów - stopień dobry
74% - 50% możliwych do zdobycia punktów - stopień dostateczny
49% - 30% możliwych do zdobycia punktów - stopień dopuszczający
29% - 0% możliwych do zdobycia punktów - stopień niedostateczny
4. Kryteria ocen z matematyki.
CELUJĄCY (6)
Otrzymuje uczeń, który opanował w pełnym zakresie wiedzę i umiejętności matematyczne określone programem danej klasy oraz wiedzę i umiejętności wykraczające znacznie poza program oraz :
BARDZO DOBRY (5)
Otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności matematyczne określone programem nauczania danej klasy oraz :
DOBRY (4)
Otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności matematyczne przekraczające podstawę programową, ale nie w pełnym zakresie umiejętności określone programem nauczania danej klasy oraz :
DOSTATECZNY (3)
Otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności matematyczne przewidziane w podstawie programowej oraz :
DOPUSZCZAJĄCY (2)
Otrzymuje
uczeń, który nie opanował w pełnym zakresie umiejętności przewidzianych
w podstawie programowej jednak wykonuje elementarne działania przewidziane w
treści wymagań koniecznych oraz :
NIEDOSTATECZNY (1)
Otrzymuje uczeń, który nie opanował programu w zakresie dopuszczającym oraz :
- Ocena semestralna i całoroczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
- Przedmiotem oceny ucznia jest suma posiadanych wiadomości i umiejętności, których zakres jest określony programem nauczania.
- Nauczyciel wystawiając ocenę uwzględnia:
o Stopień opanowania materiału;
o Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków;
o Postępy uczniów i ich psychofizyczne predyspozycje i możliwości;
o Aktywność na lekcji;
o Systematyczność i pilność;
o Samodzielność pracy;
o Prezentacje przez uczniów własnej pracy;
o Rozwiązywanie dodatkowych problemów;
o Udział ucznia w zaplanowanym ocenianiu ( sprawdziany, prace klasowe).
- Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Wystawiona przez nauczyciela na koniec roku ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu sprawdzającego lub poprawkowego.
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wymienione formy aktywności ucznia:
· Prace pisemne w tym:
- sprawdzian (jest całogodzinnym sprawdzeniem wiadomości z danego działu),
- praca pisemna (jest 1-2 godzinnym sprawdzeniem wiadomości z kilku działów, np. badanie wyników nauczania),
- kartkówka (trwa do 15 min. I obejmuje materiał z kilku ostatnich lekcji ).
· Odpowiedzi ustne.
· Aktywność na lekcji.
· Praca w grupach.
· Przygotowanie do zajęć w tym zadanie domowe.
3. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub pracę klasową z przyczyn losowych, to może napisać je w ostatnim tygodniu każdego miesiąca, po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem.
4. Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia stopnia niedostatecznego i dopuszczającego ze sprawdzianu.
5. Przy poprawieniu sprawdzianu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
6. Kartkówki nie podlegają poprawie.
7. Uczeń zagrożony stopniem niedostatecznym za I semestr lub na koniec roku szkolnego ma jedną możliwość poprawy stopnia w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
8. Nie ocenia się ucznia przez tydzień po dłuższej usprawiedliwianej nieobecności w szkole.
9. Uczeń który opuścił więcej niż 50% lekcji, może nie być klasyfikowany z przedmiotu.
10. Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( brak zeszytu, ćwiczeń, przyborów) lub brak zadania domowego za czwartym razem i każdym następnym otrzymuje stopień niedostateczny.
11. Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac pisemnych:
100% - 90% możliwych zdobytych punktów - stopień bardzo dobry
89% - 75% możliwych zdobytych punktów - stopień dobry
74% - 50% możliwych zdobytych punktów - stopień dostateczny
49% - 30% możliwych zdobytych punktów - stopień dopuszczający
29% - 0% możliwych zdobytych punktów - stopień niedostateczny