Przedmiotowy System Oceniania

z Matematyki

w Klasach IV - VI

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

1.     Zarządzanie i akty prawne dotyczące oceniania:

 

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 9 stycznia 2008 r. Nr 3, poz. 9).

-        Statut Szkoły Podstawowej nr 7 w Gliwicach.

-        Wewnątrzszkolny System Oceniania.

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DZ.U. z dnia 31 sierpnia 2007 r. Nr 157, poz. 1100)

-        Standardy wymagań edukacyjnych ustalone centralnie przez Państwową Komisję Egzaminacyjną ( Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2007 r. )

 

 

2.     Zadania szkoły:

 

Szkoła odpowiedzialności i akceptacji.

-        Kształtowanie umiejętności myślenia i formułowania wypowiedzi.

-        Rozwijanie umiejętności uczniów w zakresie rozumienia prostych tekstów formułowanych w języku matematyki.

-        Rozwijanie umiejętności opisywania w języku matematyki prostych sytuacji.

-        Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.

 

 

3.     Cele edukacyjne z matematyki:

 

-        Rozwijanie rozumienia przez uczniów podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii.

-        Rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.

-        Rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym.

-        Rozwijanie wprawnego posługiwania się przez uczniów podstawowymi narzędziami matematycznymi.

 

 

4.     Procedury osiągania celów.

Podstawową formą organizacyjną nauczania matematyki w szkole jest lekcja. Poprawnie przygotowane i właściwie przeprowadzone lekcje gwarantują osiągnięcie wyznaczonych celów nauczania matematyki.

 

Przygotowanie lekcji polega przede wszystkim na:

-        ustaleniu tematu i celów lekcji,

-        określeniu metod pracy na lekcji,

-        przygotowaniu pomocy dydaktycznych,

-        doborze ćwiczeń i zadań do pracy na lekcji i w domu,

-        określeniu umiejętności, które uczniowie powinni zdobyć,

-        rozplanowaniu czasu na poszczególne czynności podczas lekcji.

 

            Do najczęściej stosowanych sposobów prowadzenia lekcji należą:

-        praca nauczyciela z całą klasą,

-        praca w grupach.

 

Przy prowadzeniu lekcji pierwszym sposobem nauczyciel stosuje daleko idącą indywidualizację procesu nauczania oraz dostarcza motywacji do uczenia się i wyzwala aktywność u każdego ucznia.

 

Aby zainteresować uczniów nauką należy stosować na lekcji różne formy i metody pracy.

-        metoda pracy z podręcznikiem,

-        metoda problemową,

-        nauczanie czynnościowe,

-        zasada poglądowości,

-        zasada stopniowania trudności,

-        zasada trwałości wiedzy.

 

            Powyższe metody mają zaletę, że w sposób spontaniczny integrują matematykę z innymi przedmiotami.

 

 

 

ROZDZIAŁ II

1.     Obszary aktywności ucznia podlegające ocenie.

 

Na lekcjach matematyki oceniane będą następujące obszary aktywności uczniów:

-        Kształtowanie pojęć matematycznych - sprawdzanie stopnia zrozumienia pojęć
    matematycznych.

-        Prowadzenie rozumowań - sposób prowadzenia rozumowań.

-        Kształtowanie języka matematycznego-ocenianie języka matematycznego na
    odpowiednim etapie ścisłości.

-        Rozwiązywanie zadań matematycznych-stosowanie odpowiednich metod, sposobów
    wykonania  i otrzymanych rezultatów.

-        Rozwiązywanie problemów.

-        Stosowanie wiedzy przedmiotowej w sytuacjach praktycznych.

-        Praca lekcyjna - indywidualna (w tym aktywność).

-        Praca w grupach.

-        Wkład pracy ucznia.

-        Przygotowanie do zajęć (przybory, pomoce, zeszyt itp.)

 

2.     Formy i metody kontroli.

 

W celu kontrolowania osiągnięć uczniów na danym poziomie proponuje się trzy formy prac pisemnych:

-        Kartkówki - (10 minutowe) z aktualnie przerabianego materiału, niezapowiedziane.

-        Sprawdziany - ( 45 minutowe) z ostatniego działu, zapowiedziana 1 tydzień przed terminem.

-        Prace klasowe - (1 lub 2 godzinne) z materiału semestralnego, zapowiedziana 1 tydzień przed terminem.

 

Oprócz proponowanych wyżej sprawdzianów zaleca się:

-        Sprawdzanie pisemnych prac domowych.

-      Ocenianie ustnych odpowiedzi ucznia, aktywnego udziału w lekcji, rozwiązywanie problemów, przygotowanie do lekcji, wkład pracy ucznia.

 

 

3.     Ocenianie prac pisemnych z matematyki.

 

-        Sprawdzian - oceniane są trzy elementy rozwiązania:
M - metoda (wybór prawidłowej drogi postępowania, analiza),
W - wykonanie (podstawienie do wzoru, obliczenia),
R - rezultat (wynik, sprawdzenie warunków zadania).

 

-        Prace klasowe - ( zadania zamknięte i otwarte) przy ocenianiu należy wziąć pod uwagę różne poziomy wymagań:
K –  opanowanie treści koniecznych (stopień dopuszczający)
P – podstawowych (stopień dostateczny)
R – rozszerzonych (stopień dobry)
U – dopełniających (stopień bardzo dobry)
W – wykraczających poza program nauczania na danym poziomie (stopień celujący)

Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac klasowych i sprawdzianów:

 

100% - 90% możliwych do zdobycia punktów - stopień bardzo dobry

89% - 75% możliwych do zdobycia punktów - stopień dobry

74% - 50% możliwych do zdobycia punktów - stopień dostateczny

49% - 30% możliwych do zdobycia punktów - stopień dopuszczający

29% - 0% możliwych do zdobycia punktów - stopień niedostateczny

 

4.     Kryteria ocen z matematyki.

 

CELUJĄCY (6)

Otrzymuje uczeń, który opanował w pełnym zakresie wiedzę i umiejętności matematyczne określone programem danej klasy oraz wiedzę i umiejętności wykraczające znacznie poza program oraz :

 

BARDZO DOBRY (5)

Otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności matematyczne określone programem nauczania danej klasy oraz :

 

DOBRY (4)

Otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności matematyczne przekraczające podstawę programową, ale nie w pełnym zakresie umiejętności określone programem nauczania danej klasy oraz :

 

DOSTATECZNY (3)

Otrzymuje uczeń, który opanował umiejętności matematyczne przewidziane w podstawie programowej oraz :

 

DOPUSZCZAJĄCY (2)

Otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełnym zakresie umiejętności przewidzianych
w podstawie programowej jednak wykonuje elementarne działania przewidziane w treści wymagań koniecznych  oraz :

 

NIEDOSTATECZNY (1)

Otrzymuje uczeń, który nie opanował programu w zakresie dopuszczającym oraz :

 

 

 

  1. Wystawienie oceny semestralnej i końcowej.

 

-        Ocena semestralna i całoroczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

-        Przedmiotem oceny ucznia jest suma posiadanych wiadomości i umiejętności, których zakres jest określony programem nauczania.

-        Nauczyciel wystawiając ocenę uwzględnia:

o   Stopień opanowania materiału;

o   Wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków;

o   Postępy uczniów i ich psychofizyczne predyspozycje i możliwości;

o   Aktywność na lekcji;

o   Systematyczność i pilność;

o   Samodzielność pracy;

o   Prezentacje przez uczniów własnej pracy;

o   Rozwiązywanie dodatkowych problemów;

o   Udział ucznia w zaplanowanym ocenianiu ( sprawdziany, prace klasowe).

-        Ocenę semestralną (roczną) wystawia nauczyciel zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

-        Wystawiona przez nauczyciela na koniec roku ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku pozytywnie zdanego egzaminu sprawdzającego lub poprawkowego.

 

  1. Kontrakt:

 

1.            Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2.            Ocenie podlegają wymienione formy aktywności ucznia:

·           Prace pisemne w tym:

-              sprawdzian (jest całogodzinnym sprawdzeniem wiadomości z danego działu),

-              praca pisemna (jest 1-2 godzinnym sprawdzeniem wiadomości z kilku działów, np. badanie wyników nauczania),

-              kartkówka (trwa do 15 min. I obejmuje materiał z kilku ostatnich lekcji ).

·           Odpowiedzi ustne.

·           Aktywność na lekcji.

·           Praca w grupach.

·           Przygotowanie do zajęć w tym zadanie domowe.

3.            Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian lub pracę klasową z przyczyn losowych, to może napisać je w ostatnim tygodniu każdego miesiąca, po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem.

4.            Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawienia stopnia niedostatecznego i dopuszczającego ze sprawdzianu.

5.            Przy poprawieniu sprawdzianu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.

6.            Kartkówki nie podlegają poprawie.

7.            Uczeń zagrożony stopniem  niedostatecznym za I semestr lub na koniec roku szkolnego ma jedną możliwość poprawy stopnia w terminie uzgodnionym z nauczycielem.

8.            Nie ocenia się ucznia przez tydzień po dłuższej usprawiedliwianej nieobecności w szkole.

9.            Uczeń który opuścił więcej niż 50% lekcji, może nie być klasyfikowany z przedmiotu.

10.        Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( brak zeszytu, ćwiczeń, przyborów) lub brak zadania domowego za czwartym razem i każdym następnym otrzymuje stopień niedostateczny.

11.        Przyjmuje się następujące kryteria oceniania prac pisemnych:

 

100% - 90%  możliwych zdobytych punktów - stopień bardzo dobry

89% - 75%    możliwych zdobytych punktów - stopień  dobry

74% - 50%    możliwych zdobytych punktów - stopień  dostateczny

49% - 30%    możliwych zdobytych punktów - stopień  dopuszczający

29% - 0%      możliwych zdobytych punktów - stopień  niedostateczny