PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 W GLIWICACH

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

1. Celem głównym wychowania fizycznego jest zaszczepienie nawyków systematycznego uczestnictwa przez całe życie w różnorodnych formach zajęć ruchowych, poprzez zwiększenie aktywności fizycznej i ruchowej.


2. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, jeżeli nie jest to przedmiot kierunkowy, nauczyciel bierze pod uwagę w szczególności , wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się     z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.


3. Uczeń może być zwolniony z ćwiczeń ( częściowo lub na stałe) przez Dyrektora szkoły po przedłożeniu zwolnienia lekarskiego.


4. Uczeń może być zwolniony przez nauczyciela w przypadku chwilowej niedyspozycji.


5. Uczeń może być zwolniony z pewnych zadań ruchowych, (z których nie jest oceniany) po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego.


6. W przypadku opuszczenia ponad 50% lekcji bez usprawiedliwienia uczeń lub jego rodzice mogą złożyć wniosek o egzamin klasyfikacyjny. Zgodę na egzamin wyraża Rada Pedagogiczna.


7. Bieżąca ocena osiągnięć edukacyjnych odbywa się wg skali ocen:

1- niedostateczny
2- dopuszczający
3- dostateczny
4- dobry
5- bardzo dobry
6- celujący


8. Ocena jest jawna oraz uzasadniona dla ucznia, jak i dla rodziców.


9. Uczniowie są na bieżąco informowani o uzyskiwanych ocenach.


10. Nauczyciel wymaga tylko tego czego nauczył.

 

SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

Sprawdzenie i ocenianie wiadomości i umiejętności odbywa się na bieżąco w czasie trwania dwóch semestrów.

Na ocenę z wychowania fizycznego składa się ocena z aktywności, umiejętności, przestrzegania bezpieczeństwa, wiadomości aktywności poza lekcyjnej i poza szkolnej (udział w zajęciach poza lekcyjnych SKS, zawodach sportowych, reprezentowanie szkoły na zawodach na wyższym szczeblu).

1. AKTYWNOŚĆ


- Przygotowanie do zajęć (ubiór sportowy, higiena osobista).
- Systematyczność, frekwencja.
- Wykonywanie poleceń nauczyciela związanych z przedmiotem, zaangażowanie.
- Pomoc ucznia w organizacji i przeprowadzaniu zajęć.


2. UMIEJĘTNOŚCI I SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA

- LA ( biegi, skoki, rzuty ).
- Gimnastyka ( poprawne wykonywanie ćwiczeń, estetyka ruchu ).
- Gry zespołowe ( zestaw umiejętności technicznych i taktycznych ).


3. ZASADY BEZPIECZEŃSTWA

- Zachowanie, zdyscyplinowanie ucznia na lekcjach WF, koleżeński stosunek i pomoc  w czasie lekcji WF
- Przestrzeganie regulaminu związanego z obiektami sportowymi.
- Nie stwarzanie sytuacji niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu swojemu i współćwiczących.

4. WIADOMOŚCI

- Podstawowe przepisy konkurencji LA.
- Podstawowe przepisy gier zespołowych.
- Poprawne nazewnictwo ćwiczeń gimnastycznych.
- Znajomość zasad zdrowego odżywiania.
- Uczeń potrafi samodzielnie poprowadzić rozgrzewkę przed wysiłkiem fizycznym, ćwiczenia rozciągające i uspokajające.
- Uczeń potrafi dobrać strój w zależności od pogody oraz specyfiki wykonywanych ćwiczeń.

5. UCZEŃ MOŻE OTRZYMAĆ DODATKOWE OCENY ZA:

- Udział w zajęciach poza lekcyjnych.
- Udział i reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych.
- Za osiągnięcie wybitnych wyników sportowych.
- Reprezentowanie szkoły na zawodach międzyszkolnych .

       
KRYTERIA OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

OCENA CELUJĄCA (cel)

- Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.

- Stosuje prawidłową technikę podczas wykonywania zadań ruchowych.

- Jest zawsze przygotowany do zajęć, posiada zawsze strój sportowy.

- Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły.

- Chętnie bierze udział w zawodach sportowych  i zajmuje wysokie miejsca na  zawodach międzyszkolnych

- Wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych.

- Nigdy nie używa wulgaryzmów.

- Nigdy nie stosuje przemocy wobec innych.

- Zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania .

- Z szacunkiem odnosi się do nauczyciela i rówieśników.

 

OCENA BARDZO DOBRA (bdb)

- Uczeń systematycznie uczęszcza na zajęcia.

- Starannie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania.

- Jest przygotowany do zajęć (dopuszcza się 3-krotny brak stroju sportowego w  semestrze).

- Dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.

- Stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych, utylitarnych.

- Unika zachowań zagrażających zdrowiu własnemu i innych  ,przestrzega zasad  BHP na zajęciach. 

- Stara się właściwie pełnić role zawodnika, sędziego i kibica.  

- Jego postawa wobec nauczyciela i kolegów, zaangażowanie i stosunek do  WF nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.

OCENA DOBRA (db)

- Uczeń wykazuje stałe postępy w zakresie umiejętności, wiadomości i  sprawności fizycznej.

- Nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach (dopuszcza się 5 - krotny brak stroju w semestrze)

- Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną ,podejmuje próby wykonania ćwiczeń fizycznych.

- Uczeń potrafi wykonać  ćwiczenia o średniej trudności.

- Zna ogólne zasady zachowania się jako kibic  i zawodnik.

- Wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.

- W zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie.

- Posiada wiadomości i potrafi je wykorzystać przy pomocy nauczyciela.

- Jego postawa wobec nauczyciela i kolegów , zaangażowanie i stosunek do WF nie budzą większych zastrzeżeń .

OCENA DOSTATECZNA (dst)

 - Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie, nie potrafi lub nie chce zastosować nabytych umiejętności ruchowych.   

-  Bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć.

-  Ćwiczenia wykonuje niestarannie i z błędami.

-  Nie zna i nie potrafi zastosować zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania   zadań ruchowych. 

- Stwarza zagrożenie dla własnego zdrowia poprzez niewłaściwe zachowania i postawy.

- Nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

- Często używa wulgaryzmów i brzydkich wyrażeń.

- Wykazuje braki w zakresie wychowania społecznego.

- Nie potrafi zachować się jako zawodnik, sędzia i kibic.

- Często odnosi się niewłaściwie do nauczyciela.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA (dop)

- Uczeń bardzo często opuszcza zajęcia.    

- Regularnie jest nieprzygotowany do zajęć.                                                         

- Ma niechętny stosunek do ćwiczeń fizycznych.

- Wykazuje poważne braki w zakresie wychowania fizycznego.

- Nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych.

- Jest niekulturalny i wrogo nastawiony wobec innych.

- Jest wulgarny.

- Nie przestrzega zasad zdrowego stylu życia.

OCENA NIEDOSTATECZNA (ndst)

-  Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.

-  Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.

-  Do zajęć nigdy nie jest przygotowany .

-  Samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia.

-  Jest bardzo wulgarny.

-  Stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa innych.

-  Do nauczyciela odnosi się skrajnie niewłaściwie i bardzo arogancko.