PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 7 W GLIWICACH
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
1. Celem
głównym wychowania fizycznego jest zaszczepienie nawyków systematycznego
uczestnictwa przez całe życie w różnorodnych formach zajęć ruchowych, poprzez
zwiększenie aktywności fizycznej i ruchowej.
2. Przy ustalaniu oceny z wychowania
fizycznego, jeżeli nie jest to przedmiot kierunkowy, nauczyciel bierze pod
uwagę w szczególności , wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
3. Uczeń może być zwolniony z ćwiczeń
( częściowo lub na stałe) przez Dyrektora szkoły po przedłożeniu zwolnienia
lekarskiego.
4. Uczeń może być zwolniony przez
nauczyciela w przypadku chwilowej niedyspozycji.
5. Uczeń może być zwolniony z pewnych
zadań ruchowych, (z których nie jest oceniany) po przedłożeniu zaświadczenia
lekarskiego.
6. W przypadku opuszczenia ponad 50%
lekcji bez usprawiedliwienia uczeń lub jego rodzice mogą złożyć wniosek o
egzamin klasyfikacyjny. Zgodę na egzamin wyraża Rada Pedagogiczna.
7. Bieżąca ocena osiągnięć
edukacyjnych odbywa się wg skali ocen:
1- niedostateczny
2- dopuszczający
3- dostateczny
4- dobry
5- bardzo dobry
6- celujący
8. Ocena jest jawna oraz uzasadniona
dla ucznia, jak i dla rodziców.
9. Uczniowie są na bieżąco
informowani o uzyskiwanych ocenach.
10. Nauczyciel wymaga tylko tego
czego nauczył.
SPOSOBY
OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Sprawdzenie i ocenianie wiadomości i umiejętności odbywa się na bieżąco w czasie
trwania dwóch semestrów.
Na ocenę z wychowania fizycznego
składa się ocena z aktywności, umiejętności, przestrzegania bezpieczeństwa,
wiadomości aktywności poza lekcyjnej i poza szkolnej (udział w zajęciach poza
lekcyjnych SKS, zawodach sportowych, reprezentowanie szkoły na zawodach na
wyższym szczeblu).
1. AKTYWNOŚĆ
- Przygotowanie do zajęć (ubiór sportowy, higiena osobista).
- Systematyczność, frekwencja.
- Wykonywanie poleceń nauczyciela związanych z przedmiotem, zaangażowanie.
- Pomoc ucznia w organizacji i przeprowadzaniu zajęć.
2. UMIEJĘTNOŚCI I SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA
-
LA ( biegi, skoki, rzuty ).
- Gimnastyka ( poprawne wykonywanie ćwiczeń, estetyka ruchu ).
- Gry zespołowe ( zestaw umiejętności technicznych i taktycznych ).
3. ZASADY
BEZPIECZEŃSTWA
- Zachowanie, zdyscyplinowanie ucznia na lekcjach WF, koleżeński stosunek i
pomoc w czasie lekcji WF
- Przestrzeganie regulaminu związanego z obiektami sportowymi.
- Nie stwarzanie sytuacji niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu
swojemu i współćwiczących.
4. WIADOMOŚCI
- Podstawowe przepisy konkurencji LA.
- Podstawowe przepisy gier zespołowych.
- Poprawne nazewnictwo ćwiczeń gimnastycznych.
- Znajomość zasad zdrowego odżywiania.
- Uczeń potrafi samodzielnie poprowadzić rozgrzewkę przed wysiłkiem fizycznym,
ćwiczenia rozciągające i uspokajające.
- Uczeń potrafi dobrać strój w zależności od pogody oraz specyfiki wykonywanych
ćwiczeń.
5. UCZEŃ MOŻE OTRZYMAĆ DODATKOWE OCENY
ZA:
- Udział w zajęciach poza lekcyjnych.
- Udział i reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych.
- Za osiągnięcie wybitnych wyników sportowych.
- Reprezentowanie szkoły na zawodach międzyszkolnych .
KRYTERIA OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
OCENA CELUJĄCA (cel)
- Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.
- Stosuje prawidłową technikę podczas wykonywania zadań ruchowych.
- Jest zawsze przygotowany do zajęć, posiada zawsze strój sportowy.
- Aktywnie uczestniczy w życiu sportowym na terenie szkoły.
- Chętnie bierze udział w zawodach sportowych i zajmuje wysokie miejsca na zawodach międzyszkolnych
- Wkłada duży wysiłek w opanowanie nowych umiejętności ruchowych.
- Nigdy nie używa wulgaryzmów.
- Nigdy nie stosuje przemocy wobec innych.
- Zawsze przestrzega ustalonych reguł i zasad postępowania .
- Z szacunkiem odnosi się do nauczyciela i rówieśników.
OCENA BARDZO DOBRA (bdb)
- Uczeń systematycznie uczęszcza na zajęcia.
- Starannie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania.
- Jest przygotowany do zajęć (dopuszcza się 3-krotny brak stroju sportowego w semestrze).
- Dość regularnie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych, pracuje na rzecz szkolnego wychowania fizycznego.
- Stara się opanować jak najwięcej nowych umiejętności ruchowych: sportowych, rekreacyjnych, utylitarnych.
- Unika zachowań zagrażających zdrowiu własnemu i innych ,przestrzega zasad BHP na zajęciach.
- Stara się właściwie pełnić role zawodnika, sędziego i kibica.
- Jego postawa wobec nauczyciela i kolegów, zaangażowanie i stosunek do WF nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.
OCENA DOBRA (db)
- Uczeń wykazuje stałe postępy w zakresie umiejętności,
wiadomości i sprawności fizycznej.
- Nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach (dopuszcza się 5 - krotny brak stroju w semestrze)
- Dysponuje dobrą sprawnością motoryczną ,podejmuje próby wykonania ćwiczeń fizycznych.
- Uczeń potrafi wykonać ćwiczenia o średniej trudności.
- Zna ogólne zasady zachowania się jako kibic i zawodnik.
- Wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia.
- W zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy nieregularnie.
- Posiada wiadomości i potrafi je wykorzystać przy pomocy nauczyciela.
- Jego postawa wobec nauczyciela i kolegów , zaangażowanie i stosunek do WF nie budzą większych zastrzeżeń .
OCENA
DOSTATECZNA (dst)
- Uczeń opanował materiał programowy na przeciętnym poziomie, nie
potrafi lub nie chce zastosować nabytych umiejętności ruchowych.
- Bywa bardzo często nieprzygotowany do zajęć.
- Ćwiczenia wykonuje niestarannie i z błędami.
- Nie zna i nie potrafi zastosować zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań ruchowych.
- Stwarza zagrożenie dla własnego zdrowia poprzez niewłaściwe zachowania i postawy.
- Nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
- Często używa wulgaryzmów i brzydkich wyrażeń.
- Wykazuje braki w zakresie wychowania społecznego.
- Nie potrafi zachować się jako zawodnik, sędzia i kibic.
- Często odnosi się niewłaściwie do nauczyciela.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA (dop)
- Uczeń bardzo często opuszcza zajęcia.
- Regularnie jest nieprzygotowany do zajęć.
- Ma niechętny stosunek do ćwiczeń fizycznych.
- Wykazuje poważne braki w zakresie wychowania fizycznego.
- Nie podejmuje żadnych prób opanowania nowych umiejętności sportowych i rekreacyjnych.
- Jest niekulturalny i wrogo nastawiony wobec innych.
- Jest wulgarny.
- Nie przestrzega zasad zdrowego stylu życia.
OCENA
NIEDOSTATECZNA (ndst)
- Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.
- Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.
- Do zajęć nigdy nie jest przygotowany .
- Samowolnie i nagminnie opuszcza zajęcia.
- Jest bardzo wulgarny.
- Stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa innych.
- Do nauczyciela odnosi się skrajnie niewłaściwie i bardzo arogancko.