PROGRAM
PROFILAKTYKI
SZKOLNEJ
Rok szkolny
2016/2017
Opracował Zespół ds. Profilaktyki
Szkolnej w składzie:
Lider ds. Profilaktyki
Szkolnej: Marzena Bilińska –
Wiśniewska
Pedagog szkolny: Magdalena Rudnicka
Nauczyciele: Anita
Jeniec
Beata Polewka
PODSTAWA
PRAWNA PROGRAMU PROFILAKTYKI SZKOLNEJ:
Statut Szkoły
Karta Nauczyciela
Ustawa o systemie oświaty z
dn. 7 września 1991r. z późn. zmianami
Konwencja o prawach dziecka
Regulamin Szkoły
Rozporządzenie MEN z dn. 23
grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia………..2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w
szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. ………………)
Rozporządzenie Ministra
Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych
przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty
oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia
zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U.
z 2015 r. poz. 1256)
CELE
PROFILAKTYKI W SZKOLE
·
Diagnoza zagrożeń w szkole
·
Wczesna interwencja w sytuacji zaistniałego
problemu
·
Wsparcie uczniów w rozwoju emocjonalnym,
społecznym i fizycznym
·
Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole
·
Przeciwdziałanie i zapobieganie
uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka, wzmacnianie czynników chroniących
(profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca)
·
Zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w
tym przemocy fizycznej i psychicznej
·
Wsparcie rozwoju uczniów niepełnosprawnych w
szkole
·
Wsparcie rozwoju dzieci 6 – letnich w związku
z możliwością realizowania przez nich obowiązku szkolnego
·
Zwiększenie samoświadomości uczniów co do
niebezpieczeństw i zagrożeń
·
Wykształcenie w uczniach umiejętności
współpracy i odpowiedzialności za siebie i innych
·
Wykształcenie kompetencji informatycznych
dzieci
·
Wykształcenie w uczniach i rodzicach postaw prozdrowotnych
·
Wykształcenie
i wzmocnienie pozytywnych postaw i zachowań, w tym postaw obywatelskich
oraz rozwinięcie umiejętności respektowania norm społecznych
·
Wykształcenie właściwego klimatu w szkole
sprzyjającego prawidłowym relacjom uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel,
nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzice
METODY
PRACY
·
Rozmowa
·
Wywiad
·
Ulotki
·
Prelekcje, pogadanki
·
Praca z komputerem
·
Praca z książką
·
Gry dydaktyczne i zabawy (sytuacyjne i
interakcyjne)
·
Sesje dyskusyjne w grupie
·
Konkursy, quizy, krzyżówki
·
Burza mózgów
·
Ankiety
·
Rysunki, plakaty
·
Przedstawienia, teatrzyki
·
Drama i odgrywanie ról
·
Wykład
·
Rozgrywki sportowe
FORMY
PRACY
·
Praca indywidualna
·
Praca w grupach
·
Praca w zespołach zadaniowych
·
Poradnictwo i konsultacje
·
terapia
Podstawowe kierunki
realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017:
1.
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych
wśród dzieci i młodzieży.
2. Rozwijanie kompetencji
informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.
3. Kształtowanie postaw.
Wychowanie do wartości.
ZADANIA
SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI ZGODNE Z KIERUNKAMI REALIZACJI POLITYKI
OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2016/17 ORAZ ZAŁOŻENIAMI KONCEPCJI SZKOŁY
·
Dbanie
o wszechstronny rozwój dziecka i dobro uczniów
·
Dbanie
o wysoki poziom nauczania
·
Wyrównywanie
szans edukacyjnych uczniów przez przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym
·
Współpraca
szkoły z rodzicami
·
Wspieranie
uczniów niepełnosprawnych
·
Rozwijanie
kompetencji informatycznych dzieci
·
Diagnozowanie
problemów, których przyczyną są trudności wychowawcze, szkolne, emocjonalne i
zdrowotne uczniów oraz eliminowanie tych problemów
·
Wzmacnianie
bezpieczeństwa w szkole
·
Wspieranie
uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań uczniów
·
Wspieranie
rozwoju uczniów 6 i 7– letnich rozpoczynających naukę w szkole
·
Zapobieganie
uzależnieniom uczniów poprzez działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną
i profilaktyczną
·
Zachęcanie
i wymaganie od uczniów zachowań prospołecznych oraz kształtowanie norm
społecznych
·
Kształtowanie
postaw prozdrowotnych
·
Podnoszenie
wiedzy i umiejętności uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli z zakresu promocji
zdrowia i zdrowego stylu życia
·
Przeprowadzanie
profilaktyki selektywnej mającej na celu pomoc uczniom, którzy mieli kontakt ze
środkami psychoaktywnymi
·
Dysponowanie
bogatą ofertą edukacyjną szkoły
·
Organizowanie
imprez kulturalnych i konkursów
·
Rozwijanie
kondycji fizycznej uczniów
·
Rozwój
zawodowy nauczycieli
·
Promocja
szkoły
·
Motywowanie
do nauki i realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów
·
Wzmacnianie
postawy uczniów w zakresie przestrzegania zasad i norm ustanowionych w szkole
·
Diagnoza
problemów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym prowadzących do zachowań agresywnych wśród
uczniów oraz wzmacniających te zachowania
·
Wspieranie
samorządności uczniów
·
Współpraca
z organizacjami działającymi na rzecz szkoły
·
Wzmacnianie
więzi uczniów ze szkołą i społecznością lokalną
·
Doskonalenie
umiejętności nauczycieli i wychowawców w budowaniu podmiotowych relacji z
uczniami oraz ich rodzicami
·
Remonty
i baza lokalowa szkoły
·
Komputeryzacja
szkoły
·
Realizacja
programów autorskich
·
Prowadzenie
monitoringu działań w wyodrębnionych obszarach zagrożeń przez zespół ds.
profilaktyki
·
Wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców i rodziców
·
Rozwijanie
i wspieranie działalności wolontariatu przez uczniów oraz zaangażowanie w
działalność organizacji pozarządowych, w tym prowadzących działalność harcerską
·
Wspieranie
edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie
postaw prozdrowotnych i prospołecznych uczniów
PRZEWIDZIANE
EFEKTY
·
Uczniowie otrzymują odpowiednie wsparcie w
każdym aspekcie rozwoju: emocjonalnym, intelektualnym,
fizycznym
·
Uczniowie postrzegają, rozumieją i respektują
normy społeczne
·
Uczniowie coraz lepiej radzą sobie z problemami, sprawiają w szkole coraz mniej
trudności wychowawczych
·
Uczniowie są świadomi niebezpieczeństw i
zagrożeń oraz potrafią im zapobiegać
·
Uczniowie czują się odpowiedzialni za swój
rozwój, dbają o dobro innych
·
Uczniowie potrafią lepiej radzić sobie z
negatywnymi emocjami, przez co poziom agresji i przemocy w szkole ulega
zmniejszeniu
·
Zwiększenie frekwencji uczniów w szkole
·
Zmniejszenie drugoroczności oraz poprawa
wyników w nauce dzięki uczestnictwu uczniów w zajęciach korekcyjno –
kompensacyjnych oraz zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych
·
Wprowadzenie wśród uczniów mody na niepicie i
niepalenie
·
Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów przez
uczniów
·
Aktywny udział uczniów w imprezach
prozdrowotnych, wykształcenie postaw prozdrowotnych przez wspomaganie ucznia w
jego rozwoju, ukierunkowane na osiągnięcie pełnej dojrzałości
·
Uczniowie posiadają wiedzę i umiejętności
pozwalające na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie przez nich
zachowań prozdrowotnych w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i
aksjologicznej
·
Uczniowie mają ukształtowany stabilny system
wartości oraz poczucie sensu istnienia
·
Uczniowie potrafią dokonywać samodzielnej
analizy wzorów i norm społecznych
·
Uczniowie posiadają wiedzę i umiejętności
informatyczne
·
Uczniowie potrafią wypełniać role społeczne
·
Uczniowie podejmują zachowania prozdrowotne,
prowadzą zdrowy styl życia
·
Uczniowie wykazują się postawą
odpowiedzialności za własne decyzje oraz równowagą i harmonią psychiczną
·
Dobra adaptacja uczniów rozpoczynających naukę w szkole oraz uczniów
niepełnosprawnych dzięki edukacji włączającej
·
Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i
przyjazne otoczenie
·
Korzystanie przez uczniów i ich rodziców ze
wsparcia szkoły i profesjonalnych
instytucji
·
Korzystanie przez uczniów z różnych form
pomocy w szkole
·
Poprawa wyników w nauce poprzez uczestnictwo
uczniów w kółkach zainteresowań, konkursach przedmiotowych oraz zawodach
sportowych
·
Przestrzeganie kultury słowa
·
Wychowanie i edukacja uczniów odbywają się na
wysokim poziomie
IDENTYFIKACJA PROBLEMÓW
Problemy
zdiagnozowane w szkole oraz zgodne z priorytetami polityki oświatowej Państwa:
·
Potrzeba wzmocnienia
bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze
szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
·
Potrzeba
rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród
dzieci i młodzieży
·
Potrzeba
wsparcia w szkole uczniów niepełnosprawnych
·
Eliminowanie
tendencji sięgania przez uczniów po używki
·
Kształtowanie
w uczniach norm społecznych, pozytywnych postaw i wychowanie do wartości
·
Potrzeba
rozwijania przez uczniów kompetencji informatycznych
DZIAŁANIA SZKOŁY W POSZCZEGÓLNYCH
OBSZARACH
1.Potrzeba wzmocnienia
bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze
szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
L.p |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
termin |
1. |
Pogadanki,
sesje dyskusyjne, warsztaty w klasach
dotyczące rozpoznawania zagrożeń w szkole i poza nią oraz zachowań mających na
celu przewidywanie niebezpieczeństw i zapobieganie im z naciskiem na
angażowanie w zajęcia
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Wychowawcy
klas |
Na
bieżąco |
2. |
Prelekcje
z udziałem Straży Miejskiej dla wszystkich klas. Tematy: „Bezpieczne
wakacje”, „Bezpieczna zima”, „Bezpieczne ferie”, „Bezpieczna droga do i ze
szkoły” |
Psycholog,
Pedagog, Straż
Miejska |
Wg
harmonogramu |
3. |
Prelekcje
z udziałem Policji dla klas pierwszych. Temat: „Odblaskowy pierwszak” |
Policja |
Wg
harmonogramu |
4. |
Pogadanki
i inscenizowane scenki we wszystkich klasach. Temat: „Wystrzegaj się obcych”,
angażowanie w zajęcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Wychowawcy,
nauczyciele uczący |
Wg
potrzeb |
5. |
Zapoznawanie
na bieżąco wszystkich uczniów z regulaminami pracowni, Regulaminem Szkoły,
różnymi procedurami zachowań w
sytuacji różnych niebezpieczeństw tj. pożar i ewakuacja z budynków,
właściwe korzystanie z różnych sprzętów i urządzeń elektrycznych,
właściwe poruszanie się w terenie, zachowanie się na wycieczkach, w sytuacjach urazów ciała, wypadków,
skutki palenia papierosów i picia alkoholu i inne, upewnienie się, że
uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi znają i potrafią zastosować
poznane procedury bezpieczeństwa |
Wychowawcy Psycholog,
pedagog |
Na
bieżąco |
6. |
Konkursy
plastyczne, ulotki i gazetki dotyczące tematyki niebezpieczeństw i sposobów
zapobiegania im oraz zachowania w
sytuacji realnego zagrożenia, angażowanie w prace uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi |
Wychowawcy,
Psycholog, pedagog |
Na
bieżąco |
7. |
Sumiennie
pełnione dyżury nauczycieli na korytarzach szkolnych podczas przerw
międzylekcyjnych |
Wszyscy
nauczyciele |
Wg
harmonogramu dyżurów |
8. |
Przestrzeganie
wszystkich opracowanych w szkole i
obowiązujących procedur bezpieczeństwa |
Wszyscy
pracownicy szkoły |
Wg
potrzeb |
9. |
Organizacja
zajęć warsztatowych, profilaktycznych dotyczących tematyki
bezpieczeństwa w
aspekcie ochrony uczniów przed agresją, stosowanie procedur związanych z przeciwdziałaniem
agresji w szkole, kontynuacja opracowanego przez psychologa szkolnego
autorskiego programu pracy z uczniami
agresywnymi i
nadpobudliwymi (zajęcia grupowe terapeutyczne) |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog, nauczyciele, pracownicy świetlicy |
Wg
potrzeb |
10. |
Pomoc
uczniów Samorządu Uczniowskiego w pełnieniu dyżurów podczas przerw
międzylekcyjnych |
Przewodniczący
Samorządu Uczniowskiego, Wychowawcy |
Na
bieżąco |
11. |
Kontrola
wejść osób postronnych na teren szkoły |
Dyrektor,
portier |
Na
bieżąco |
12. |
Wykorzystywanie
monitoringu wizyjnego |
Wychowawcy,
Psycholog, Pedagog, Wychowawcy świetlicy,
nauczyciele |
Cały
rok |
13. |
Zapewnienie
właściwej opieki uczniom w świetlicy szkolnej |
Kierownik
świetlicy, Wychowawcy świetlicy |
Cały
rok |
14. |
Sprawowanie
opieki nad zdrowiem i bezpieczeństwem uczniów przez pielęgniarkę |
Pielęgniarka |
Cały
rok wg
harmonogramu |
2. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz
upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży
Lp. |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Udział
naszej szkoły w Ogólnopolskim projekcie Biblioteki Narodowej, który zakłada
współpracę z bibliotekami publicznymi (udział uczniów w lekcjach
bibliotecznych w MBP, udział uczniów w konkursach, udział uczniów
w akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”, Biblioteka Miejska przekaże naszej
szkole książki, lektury, powieści, audiobooki
depozyt ) |
Dyrektor,
Wychowawcy Bibliotekarz |
Cały
rok |
2. |
Nawiązanie współpracy z
wydawnictwami w celu pozyskania podręczników do biblioteki szkolnej i wypożyczania ich uczniom |
Dyrektor, Nauczyciele, Bibliotekarz |
Na bieżąco |
3. |
Organizacja konkursów literackich |
Bibliotekarz, Nauczyciele |
Wg harmonogramu |
4. |
Udział
uczniów wszystkich klas
w Ogólnopolskim Programie MEN "Książki naszych marzeń" |
Bibliotekarz, Nauczyciele |
Cały rok |
5. |
Realizacja projektu
CEO "Czytam sobie w
bibliotece" w klasach drugich |
Bibliotekarz |
II półrocze |
6. |
Udział
uczniów klas 3 i 4 w konkursie szkolnym pt: ” Mistrz pięknego głośnego
czytania” |
Bibliotekarz, Nauczyciel – J. Noras, Miejska Biblioteka
Publiczna |
I półrocze |
7. |
Udział
uczniów w szkolnym konkursie na najlepiej czytającą klasę |
Bibliotekarz |
Cały rok |
8. |
Udział
uczniów w szkolnym konkursie na najlepszego czytelnika indywidualnego |
Bibliotekarz |
Cały rok |
9. |
Udział
uczniów wszystkich klas
i laureatów Wojewódzkiego Konkursu Czytelniczego w spotkaniu z
pisarzem, |
Dyrektor |
I półrocze |
11. |
Udział
uczniów w konkursie poetycko - plastycznym połączonym z wystawami prac
uczniów |
Dyrektor |
II półrocze |
3.Potrzeba wsparcia w szkole uczniów niepełnosprawnych
Lp. |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
termin |
1. |
Dogłębne
zapoznanie się z problemami dzieci
niepełnosprawnych (emocjonalne, wychowawcze, intelektualne, zdrowotne)-
przeprowadzenie ankiety diagnozującej problemy uczniów |
Wychowawcy
klas, psycholog, pedagog szkolny |
Wrzesień
2016 |
2. |
Kierowanie
uczniów na dodatkowe badania specjalistyczne jeśli zaistnieje taka potrzeba,
ew. monitorowanie terminów badań kontrolnych |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog szkolny, specjaliści, lekarze |
Wg
potrzeb |
3. |
Rozmowy
z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów niepełnosprawnych, objęcie
uczniów i rodziców wsparciem |
Wychowawcy Psycholog,
pedagog szkolny |
Wg
potrzeb |
4. |
Udostępnianie
wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc, jeśli wsparcie szkoły jest
niewystarczające |
Wychowawcy,
pedagog, psycholog szkolny |
Wg
potrzeb |
5. |
Prowadzenie
zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych |
Nauczyciele |
Wg
potrzeb |
6. |
Prowadzenie
terapii uczniów w celu eliminacji problemów emocjonalnych, uczenie radzenia
sobie ze stresem, ułatwienie adaptacji uczniów niepełnosprawnych w
klasach i w szkole |
Psycholog szkolny, pedagog, |
Wg
potrzeb |
7. |
Systematyczna
edukacja uczniów w zakresie
uczenia radzenia sobie z
problemami, ze stresem, uczenie radzenia sobie w różnych sytuacjach |
Wychowawcy, Psycholog,
Pedagog
szkolny |
Wg
potrzeb |
8. |
Stworzenie
możliwości rozwijania zainteresowań uczniów poprzez ich udział w kółkach zainteresowań,
konkursach, wycieczkach |
Wychowawcy,
inni nauczyciele |
Wg
potrzeb |
9. |
Dostosowanie
wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych
zgodnie z
Rozporządzeniem MEN o pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych szkołach i
placówkach |
Wychowawcy,
nauczyciele |
Cały
rok szkolny |
10. |
Zapewnienie
uczniom dodatkowej pomocy w różnej formie, jeśli stan psychofizyczny ucznia
będzie tego wymagał z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności (zajęcia
świetlicowe, pomoc w nauce, umożliwienie wykorzystania przez uczniów
odpowiednich pomocy podczas zajęć lekcyjnych i inne) |
Wychowawcy,
inni nauczyciele |
Wg
potrzeb |
11. |
Pozyskanie
szczegółowej wiedzy na temat chorób i ich objawów, które są przyczyną
niepełnosprawności uczniów przez czytanie fachowej literatury i organizację
szkoleń kadry pedagogicznej |
Wszyscy
nauczyciele, psycholog, pedagog |
Wg
potrzeb |
12. |
Zajęcia
warsztatowe w klasach, w których występuje problem
niepełnosprawności, uwrażliwienie uczniów na ten problem, przekazanie im
potrzebnej wiedzy w tym zakresie oraz możliwości pomocy niepełnosprawnym
rówieśnikom |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog |
Wg
potrzeb |
4. Eliminowanie tendencji sięgania przez
uczniów po używki
L.p |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
termin |
1. |
Udział
szkoły w ogólnopolskiej kampanii: „Zachowaj Trzeźwy Umysł”- organizacja
konkursów, przekazywanie ulotek informacyjnych o używkach |
Psycholog,
pedagog szkolny, wychowawcy, inni nauczyciele |
Cały
rok |
2. |
Przeprowadzanie
lekcji wychowawczych, pogadanki we wszystkich klasach na temat szkodliwości
palenia tytoniu, spożywania alkoholu, narkotyków, dopalaczy, tematy
pogadanek: „Narkotyki i skutki ich używania”, „Palenie szkodzi”, „Jak
wystrzegać się nałogów”, „Stop nałogom”, pogadanki we wszystkich klasach o
napojach energetyzujących i ich
szkodliwości dla zdrowia dzieci i młodzieży |
Wychowawcy, Nauczyciele,
psycholog, pedagog szkolny |
Na
bieżąco |
3. |
Realizacja
programu antynikotynowego organizowanego przez SANEPID w klasach I – III:
„Nie pal przy mnie, proszę”, w klasach
IV – VI: „Znajdź właściwe rozwiązanie” |
Pedagog
szkolny, wychowawcy klas |
Cały
rok |
4. |
Imprezy
antynikotynowe, antyalkoholowe, antynarkotykowe mające na celu kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym
zdrowie zajmuje jedno z głównych miejsc: -
konkursy plastyczne -
konkursy literackie -
scenki profilaktyczne -
teatrzyki profilaktyczne -
programy profilaktyczne |
Wychowawcy,
nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy świetlicy szkolnej, pedagog szkolny,
psycholog, bibliotekarz, pielęgniarka szkolna |
Cały
rok zgodnie z planem |
5. |
Współpraca
z rodzicami w celu wzmacniania kompetencji wychowawczych i budowania
prawidłowej postawy prozdrowotnej oraz zdrowego stylu życia, przekazywanie
rodzicom, uczniom i wychowawcom ulotek
informacyjno – edukacyjnych dotyczących używek, udzielanie porad, wskazówek,
wsparcia, kierowanie do odpowiednich placówek |
Psycholog,
pedagog szkolny, Wychowawcy, Nauczyciele |
Cały
rok |
6. |
Przeprowadzenie
zajęć warsztatowych o tematyce antyalkoholowej, antynikotynowej i antynarkotykowej we wszystkich klasach VI |
Psycholog
szkolny, nauczyciel Anita Jeniec |
Kwiecień
2017 |
7. |
Przeprowadzenie
lekcji wychowawczych, pogadanek, prelekcji, zajęć warsztatowych z uczniami wszystkich klas
na temat przestrzegania przez uczniów zasad i norm ustanowionych w szkole,
kształtowania prawidłowych relacji społecznych w szkole pomiędzy
poszczególnymi członkami społeczności szkolnej |
Wychowawcy,
Nauczyciele,
Psycholog, Pedagog |
Na
bieżąco wg planu |
8. |
Udział
nauczycieli i rodziców
w szkoleniach dotyczących podnoszenia kompetencji wychowawczych |
Dyrektor |
Wg
harmonogramu |
9. |
Szkolenie
nauczycieli – profilaktyków w zakresie realizacji programu „Szkolna
interwencja profilaktyczna” |
Dyrektor |
Wg
harmonogramu |
10. |
Kierowanie
uczniów eksperymentujących ze środkami odurzającymi, substancjami
psychotropowymi, środkami zastępczymi lub nowymi substancjami
psychoaktywnymi do programu:
„Szkolna interwencja profilaktyczna” |
Wychowawcy,
Nauczyciele, Psycholog, Pedagog |
Wg
potrzeb |
11. |
Przeprowadzenie
akcji informacyjnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczących zagrożeń
i rozwiązywania problemów związanych z narkomanią, form
pomocy specjalistycznej dla uczniów zagrożonych tym problemem lub mających
kontakt ze środkami psychoaktywnymi oraz dotyczących działań z zakresu
edukacji prawnej: -
gazetki, -
konkursy -
debaty -
ulotki -
konsultacje |
Wychowawcy,
Psycholog,
Pedagog
szkolny, Nauczyciele |
Na
bieżąco Cały
rok |
12. |
Kierowanie
uczniów szczególnie zagrożonych uzależnieniami do poradni specjalistycznych
(profilaktyka wskazująca) |
Wychowawcy,
Psycholog, Pedagog |
Wg
potrzeb |
13. |
Korzystanie
z bazy programów rekomendowanych w Krajowym Biurze ds. Przeciwdziałania
Narkomanii, w Państwowej Agencji Rozwiązywania problemów Alkoholowych, w
Ośrodku Rozwoju Edukacji |
Dyrektor, Wychowawcy,
Psycholog, Pedagog, |
Na
bieżąco |
14. |
Przeprowadzenie
Kampanii: „Profilaktyka a ty” Komendy Głównej Policji |
Dyrektor,
Psycholog,
Pedagog, Policja |
Cały
rok |
15. |
Współpraca
szkoły w zakresie przeciwdziałania narkomanii z: -
jednostką Samorządu Terytorialnego -
poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi -
placówkami doskonalenia nauczycieli, -
podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki
zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień -
wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno – epidemiologicznymi -
Policją -
organizacjami pozarządowymi i osobami prawnymi prowadzącymi statutową
działalność z zakresu oświaty i wychowania |
Wychowawcy,
Nauczyciele, Psycholog, Pedagog, Przedstawiciele instytucji |
Na
bieżąco, wg potrzeb |
5. Kształtowanie w uczniach norm społecznych,
pozytywnych postaw i wychowanie do wartości
Lp. |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Kontynuacja
opracowanego przez psychologa szkolnego autorskiego programu pracy z uczniami agresywnymi i nadpobudliwymi
(zajęcia grupowe terapeutyczne) |
Psycholog
szkolny |
1 raz w
tygodniu Rok
szkolny |
2. |
Prowadzenie
warsztatów psychologicznych o tematyce: „Wartości” w klasach 5 |
Psycholog
szkolny, pedagog |
4 razy
w semestrze Rok
szkolny |
3. |
Sporządzanie
plakatów, gazetek i
organizacja konkursów szkolnych dotyczących konieczności przestrzegania norm
i zasad współżycia społecznego, pozytywnych wartości i postaw |
Psycholog,
pedagog szkolny, wychowawcy klas |
Rok
szkolny Wg
harmonogramu |
4. |
Systematyczna
edukacja uczniów w zakresie
kształtowania pozytywnych relacji z innymi |
Psycholog,
pedagog szkolny, wychowawcy klas |
Rok
szkolny Na bieżąco |
5. |
Realizacja
punktowego systemu oceny zachowania ucznia zawartego w Statucie Szkoły |
Wychowawcy,
samorząd uczniowski |
Rok
szkolny Na
bieżąco |
6. |
Stała
kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych (analiza wpisów w teczkach wychowawców) |
wychowawcy |
Rok
szkolny Na
bieżąco |
8. |
Oferta
zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań, udział uczniów w różnych formach wolontariatu) |
Nauczyciele
prowadzący |
Rok
szkolny |
9. |
Organizowanie
wycieczek, dyskotek, imprez z naciskiem na właściwe zachowania uczniów |
wychowawcy |
Zgodnie z potrzebami |
10. |
Realizacja
systemu nagród i kar zawartego w Statucie Szkoły, natychmiastowa i
konsekwentna reakcja na negatywne zachowania uczniów, oraz promowanie i
nagradzanie tych pozytywnych, stosowanie „procedury kolejnych kroków w
interwencji wychowawczej” |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog szkolny |
Rok
szkolny |
11. |
Przeprowadzanie
lekcji wychowawczych poruszających temat wartości, pozytywnych postaw,
konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem |
Wychowawcy
klas Psycholog pedagog |
Wg
potrzeb |
13. |
Interwencje
w klasach, rozwiązywanie na bieżąco problemów, których przyczyną jest brak
respektowania zasad i norm społecznych |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog szkolny |
Wg
potrzeb |
14. |
Rozmowy
indywidualne z uczniami i
ich rodzicami mające na celu wspieranie pozytywnych postaw i eliminację zachowań agresywnych |
Wychowawcy,
psycholog, pedagog szkolny |
Wg
potrzeb |
15. |
Zapoznanie
uczniów ze zbiorem norm i zasad, pogadanki i warsztaty w klasach
dotyczące norm społecznych, ich postrzegania przez uczniów i ich respektowania |
Wychowawcy, Psycholog,
pedagog |
Wg
potrzeb |
16. |
Organizacja
teatrzyków i
przedstawień na temat podstawowych norm społecznych oraz wartości |
Wychowawcy, Psycholog,
Pedagog |
Wg
potrzeb |
17. |
Wdrażanie
uczniów do aktywnego działania na rzecz szkoły poprzez działalność w
Samorządzie Uczniowskim, działalność woluntarystyczną, działalność w organizacjach
harcerskich i
propagowanie działalności innych organizacji tj. PTTK, LOP, PCK i inne |
Wychowawcy,
opiekun Samorządu Uczniowskiego, Opiekunowie poszczególnych organizacji,
Nauczyciele, Rodzice |
Cały
rok |
6. Potrzeba rozwijania przez uczniów
kompetencji informatycznych
Lp. |
Działania |
Osoba
odpowiedzialna |
termin |
1. |
Zachęcanie
uczniów do czerpania informacji z różnych środków przekazu, w tym z internetu |
Wychowawcy,
nauczyciele, psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz |
Wg
potrzeb |
2. |
Organizacja
konkursów wymagających od uczniów pracy |
Wychowawcy,
nauczyciele, Psycholog, Pedagog, Wychowawcy świetlicy |
Wg harmonogramu |
3. |
Doskonalenie
umiejętności pracy z
komputerem przez uczniów potrzebnej do wykonania różnorodnych zadań
(przetwarzania informacji, komunikacji, tworzenia cyfrowej informacji,
umiejętności programowania, zachowania bezpieczeństwa, rozwiązywania
problemów) |
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg
potrzeb |
4. |
Wyposażenie
sal lekcyjnych
w oprogramowania edukacyjne oraz wykorzystanie komputerów i programów
komputerowych w formach i metodach pracy na lekcji i w czasie zajęć pozalekcyjnych,
wykorzystanie pracowni komputerowej na wszystkich przedmiotach |
Dyrektor,
Wychowawcy, nauczyciele |
Wg
potrzeb |
5. |
Oferta
zajęć pozalekcyjnych i kół
zainteresowań związanych z informatyką |
Nauczyciele |
Wg
potrzeb |
EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYKI
Pod koniec roku
szkolnego 2016/2017 przeprowadzona będzie ewaluacja programu za pomocą ankiet.
Osobami ankietowanymi będą rodzice, nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły.
Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności
oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian. Za działania związane z
ewaluacją odpowiedzialny jest Szkolny Zespół ds. Profilaktyki.
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie
Profilaktyki
Samorząd Szkolny:
Przewodnicząca
Zastępca przewodniczącej
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie
Profilaktyki:
Rada Rodziców:
Przewodniczący