PROGRAM

PROFILAKTYKI SZKOLNEJ

Rok szkolny 2016/2017

 

Opracował Zespół ds. Profilaktyki Szkolnej w składzie:

Lider ds. Profilaktyki Szkolnej:    Marzena Bilińska – Wiśniewska

Pedagog szkolny:                         Magdalena Rudnicka

Nauczyciele:                                    Anita Jeniec

                                                           Beata Polewka

PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU PROFILAKTYKI SZKOLNEJ:

Statut Szkoły

Karta Nauczyciela

Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. z późn. zmianami

Konwencja o prawach dziecka

Regulamin Szkoły

Rozporządzenie MEN z dn. 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia………..2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U.  ………………)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. z 2015 r. poz. 1256)

 

CELE PROFILAKTYKI W SZKOLE

·         Diagnoza zagrożeń w szkole

·         Wczesna interwencja w sytuacji zaistniałego problemu

·         Wsparcie uczniów w rozwoju emocjonalnym, społecznym i fizycznym

·         Zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w szkole

·         Przeciwdziałanie i zapobieganie uzależnieniom, osłabianie czynników ryzyka, wzmacnianie czynników chroniących (profilaktyka uniwersalna, selektywna i wskazująca)

·         Zapobieganie niebezpieczeństwom w szkole, w tym przemocy fizycznej i psychicznej

·         Wsparcie rozwoju uczniów niepełnosprawnych w szkole

·         Wsparcie rozwoju dzieci 6 – letnich w związku z możliwością realizowania przez nich obowiązku szkolnego

·         Zwiększenie samoświadomości uczniów co do niebezpieczeństw   i zagrożeń

·         Wykształcenie w uczniach umiejętności współpracy i odpowiedzialności za siebie i innych

·         Wykształcenie kompetencji informatycznych dzieci

·         Wykształcenie w uczniach i rodzicach  postaw prozdrowotnych

·         Wykształcenie  i wzmocnienie pozytywnych postaw i zachowań, w tym postaw obywatelskich oraz rozwinięcie umiejętności respektowania norm społecznych

·         Wykształcenie właściwego klimatu w szkole sprzyjającego prawidłowym relacjom uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – nauczyciel, nauczyciel – rodzice

 

METODY PRACY

·         Rozmowa

·         Wywiad

·         Ulotki

·         Prelekcje, pogadanki

·         Praca z komputerem

·         Praca z książką

·         Gry dydaktyczne i zabawy (sytuacyjne i interakcyjne)

·         Sesje dyskusyjne w grupie

·         Konkursy, quizy, krzyżówki

·         Burza mózgów

·         Ankiety

·         Rysunki, plakaty

·         Przedstawienia, teatrzyki

·         Drama i odgrywanie ról

·         Wykład

·         Rozgrywki sportowe

 

FORMY PRACY

·         Praca indywidualna

·         Praca w grupach

·         Praca w zespołach zadaniowych

·         Poradnictwo i konsultacje

·         terapia

 

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2016/2017:

1.    Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

2.     Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.

3.     Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.

 

ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI ZGODNE Z KIERUNKAMI REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2016/17 ORAZ ZAŁOŻENIAMI KONCEPCJI SZKOŁY

·         Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka i dobro uczniów

·         Dbanie o wysoki poziom nauczania

·         Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów przez przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym

·         Współpraca szkoły z rodzicami

·         Wspieranie uczniów niepełnosprawnych

·         Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci

·         Diagnozowanie problemów, których przyczyną są trudności wychowawcze, szkolne, emocjonalne i zdrowotne uczniów oraz eliminowanie tych problemów

·         Wzmacnianie bezpieczeństwa w szkole

·         Wspieranie uczniów zdolnych oraz rozwijanie zainteresowań uczniów

·         Wspieranie rozwoju uczniów 6 i 7– letnich rozpoczynających naukę  w szkole

·         Zapobieganie uzależnieniom uczniów poprzez działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną

·         Zachęcanie i wymaganie od uczniów zachowań prospołecznych oraz kształtowanie norm społecznych

·         Kształtowanie postaw prozdrowotnych

·         Podnoszenie wiedzy i umiejętności uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia

·         Przeprowadzanie profilaktyki selektywnej mającej na celu pomoc uczniom, którzy mieli kontakt ze środkami psychoaktywnymi

·         Dysponowanie bogatą ofertą edukacyjną szkoły

·         Organizowanie imprez kulturalnych i konkursów

·         Rozwijanie kondycji fizycznej uczniów

·         Rozwój zawodowy nauczycieli

·         Promocja szkoły

·         Motywowanie do nauki i realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów

·         Wzmacnianie postawy uczniów w zakresie przestrzegania zasad i norm ustanowionych w szkole

·         Diagnoza problemów występujących w środowisku szkolnym i rodzinnym  prowadzących do zachowań agresywnych wśród uczniów oraz wzmacniających te zachowania

·         Wspieranie samorządności uczniów

·         Współpraca z organizacjami działającymi na rzecz szkoły

·         Wzmacnianie więzi uczniów ze szkołą i społecznością lokalną

·         Doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w budowaniu podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami

·         Remonty i baza lokalowa szkoły

·         Komputeryzacja szkoły

·         Realizacja programów autorskich

·         Prowadzenie monitoringu działań w wyodrębnionych obszarach zagrożeń przez zespół ds. profilaktyki

·         Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców i rodziców

·         Rozwijanie i wspieranie działalności wolontariatu przez uczniów oraz zaangażowanie w działalność organizacji pozarządowych, w tym prowadzących działalność harcerską

·         Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych uczniów

 

PRZEWIDZIANE EFEKTY

·         Uczniowie otrzymują odpowiednie wsparcie w każdym aspekcie   rozwoju: emocjonalnym, intelektualnym, fizycznym

·         Uczniowie postrzegają, rozumieją i respektują normy społeczne

·         Uczniowie coraz lepiej radzą sobie  z problemami, sprawiają w szkole coraz mniej trudności wychowawczych

·         Uczniowie są świadomi niebezpieczeństw i zagrożeń oraz potrafią im zapobiegać

·         Uczniowie czują się odpowiedzialni za swój rozwój, dbają o dobro innych

·         Uczniowie potrafią lepiej radzić sobie z negatywnymi emocjami, przez co poziom agresji i przemocy w szkole ulega zmniejszeniu

·         Zwiększenie frekwencji uczniów w szkole

·         Zmniejszenie drugoroczności oraz poprawa wyników w nauce dzięki uczestnictwu uczniów w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych oraz zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych

·         Wprowadzenie wśród uczniów mody na niepicie i niepalenie

·         Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów przez uczniów

·         Aktywny udział uczniów w imprezach prozdrowotnych, wykształcenie postaw prozdrowotnych przez wspomaganie ucznia w jego rozwoju, ukierunkowane na osiągnięcie pełnej dojrzałości

·         Uczniowie posiadają wiedzę i umiejętności pozwalające na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie przez nich zachowań prozdrowotnych w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej

·         Uczniowie mają ukształtowany stabilny system wartości oraz poczucie sensu istnienia

·         Uczniowie potrafią dokonywać samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych

·         Uczniowie posiadają wiedzę i umiejętności informatyczne

·         Uczniowie potrafią wypełniać role społeczne

·         Uczniowie podejmują zachowania prozdrowotne, prowadzą zdrowy styl życia

·         Uczniowie wykazują się postawą odpowiedzialności za własne decyzje oraz równowagą i harmonią psychiczną

·         Dobra adaptacja uczniów  rozpoczynających naukę w szkole oraz uczniów niepełnosprawnych dzięki edukacji włączającej

·         Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne i przyjazne otoczenie

·         Korzystanie przez uczniów i ich rodziców ze wsparcia szkoły i  profesjonalnych instytucji

·         Korzystanie przez uczniów z różnych form pomocy w szkole

·         Poprawa wyników w nauce poprzez uczestnictwo uczniów w kółkach zainteresowań, konkursach przedmiotowych oraz zawodach sportowych

·         Przestrzeganie kultury słowa

·         Wychowanie i edukacja uczniów odbywają się na wysokim poziomie

 

 

IDENTYFIKACJA PROBLEMÓW

Problemy zdiagnozowane w szkole oraz zgodne z priorytetami polityki oświatowej Państwa:

·           Potrzeba wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,  ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

·           Potrzeba rozwijania kompetencji czytelniczych oraz upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

·           Potrzeba wsparcia w szkole uczniów niepełnosprawnych

·           Eliminowanie tendencji sięgania przez uczniów po używki

·           Kształtowanie w uczniach norm społecznych, pozytywnych postaw i wychowanie do wartości

·           Potrzeba rozwijania przez uczniów kompetencji informatycznych

 

DZIAŁANIA SZKOŁY W POSZCZEGÓLNYCH OBSZARACH

 

1.Potrzeba wzmocnienia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,  ze szczególnym uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

L.p

Działania

Osoba odpowiedzialna

termin

1.

Pogadanki, sesje dyskusyjne, warsztaty  w klasach dotyczące rozpoznawania zagrożeń w szkole       i poza nią oraz zachowań mających na celu przewidywanie niebezpieczeństw i zapobieganie im z naciskiem na angażowanie                w zajęcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wychowawcy klas

Na bieżąco

2.

Prelekcje z udziałem Straży Miejskiej dla wszystkich klas. Tematy: „Bezpieczne wakacje”, „Bezpieczna zima”, „Bezpieczne ferie”, „Bezpieczna droga do i ze szkoły”

Psycholog, Pedagog,

Straż Miejska

Wg harmonogramu

3.

Prelekcje z udziałem Policji dla klas pierwszych. Temat: „Odblaskowy pierwszak”

Policja

Wg harmonogramu

4.

Pogadanki i inscenizowane scenki we wszystkich klasach. Temat: „Wystrzegaj się obcych”, angażowanie w zajęcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wychowawcy, nauczyciele uczący

Wg potrzeb

5.

Zapoznawanie na bieżąco wszystkich uczniów z regulaminami pracowni, Regulaminem Szkoły, różnymi procedurami zachowań        w sytuacji różnych niebezpieczeństw tj. pożar                   i ewakuacja z budynków, właściwe korzystanie z różnych sprzętów               i urządzeń elektrycznych, właściwe poruszanie się w terenie, zachowanie się na wycieczkach,        w sytuacjach urazów ciała, wypadków, skutki palenia papierosów i picia alkoholu i inne, upewnienie się, że uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi znają i potrafią zastosować poznane procedury bezpieczeństwa

Wychowawcy

Psycholog, pedagog

Na bieżąco

6.

Konkursy plastyczne, ulotki i gazetki dotyczące tematyki niebezpieczeństw i sposobów zapobiegania im oraz zachowania  w sytuacji realnego zagrożenia, angażowanie w prace uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wychowawcy, Psycholog, pedagog

Na bieżąco

7.

Sumiennie pełnione dyżury nauczycieli na korytarzach szkolnych podczas przerw międzylekcyjnych

Wszyscy nauczyciele

Wg harmonogramu dyżurów

8.

Przestrzeganie wszystkich opracowanych w szkole                                   i obowiązujących procedur bezpieczeństwa

Wszyscy pracownicy szkoły

Wg potrzeb

9.

Organizacja zajęć warsztatowych, profilaktycznych dotyczących tematyki bezpieczeństwa                       w aspekcie ochrony uczniów przed agresją, stosowanie procedur związanych z przeciwdziałaniem agresji w szkole, kontynuacja opracowanego przez psychologa szkolnego autorskiego programu pracy  z uczniami agresywnymi             i nadpobudliwymi (zajęcia grupowe terapeutyczne)

Wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele, pracownicy świetlicy

Wg potrzeb          

10.

Pomoc uczniów Samorządu Uczniowskiego w pełnieniu dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych

Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego, Wychowawcy

Na bieżąco

11.

Kontrola wejść osób postronnych na teren szkoły

Dyrektor, portier

Na bieżąco

12.

Wykorzystywanie monitoringu wizyjnego

Wychowawcy, Psycholog, Pedagog, Wychowawcy świetlicy,  nauczyciele

Cały rok

13.

Zapewnienie właściwej opieki uczniom w świetlicy szkolnej

Kierownik świetlicy, Wychowawcy świetlicy

Cały rok

14.

Sprawowanie opieki nad zdrowiem i bezpieczeństwem uczniów przez pielęgniarkę

Pielęgniarka

Cały rok

wg harmonogramu

           

2. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży

 

 

Lp.

Działania

Osoba odpowiedzialna

Termin

1.

Udział naszej szkoły w Ogólnopolskim  projekcie Biblioteki Narodowej, który zakłada współpracę z bibliotekami  publicznymi (udział uczniów w lekcjach bibliotecznych w MBP, udział uczniów                w konkursach, udział uczniów w akcji: „Cała Polska czyta dzieciom”, Biblioteka Miejska przekaże naszej szkole książki, lektury, powieści, audiobooki depozyt )

Dyrektor,

Wychowawcy

Bibliotekarz

Cały rok

2.

Nawiązanie współpracy                                 z wydawnictwami w celu pozyskania podręczników do biblioteki szkolnej              i wypożyczania ich uczniom

Dyrektor, Nauczyciele, Bibliotekarz

              Na bieżąco

3.

Organizacja konkursów literackich

Bibliotekarz, Nauczyciele

Wg harmonogramu

4.

Udział uczniów wszystkich klas                      w Ogólnopolskim Programie MEN "Książki naszych marzeń"  

Bibliotekarz, Nauczyciele

Cały rok

5.

Realizacja projektu CEO "Czytam sobie          w bibliotece" w klasach drugich

Bibliotekarz

II półrocze

6.

Udział uczniów klas 3 i 4 w konkursie szkolnym pt: ” Mistrz pięknego głośnego czytania”

Bibliotekarz, Nauczyciel –           J. Noras, Miejska Biblioteka Publiczna

I półrocze

7.

Udział uczniów w szkolnym konkursie na najlepiej czytającą klasę

Bibliotekarz

Cały rok

 

8.

Udział uczniów w szkolnym konkursie na najlepszego czytelnika indywidualnego

Bibliotekarz

Cały rok

9.

Udział uczniów wszystkich klas                    i laureatów Wojewódzkiego Konkursu Czytelniczego w spotkaniu z pisarzem,

Dyrektor

I półrocze

11.

Udział uczniów w konkursie poetycko -  plastycznym połączonym z wystawami prac uczniów

Dyrektor

II półrocze

 

3.Potrzeba wsparcia w szkole uczniów niepełnosprawnych

 

Lp.

Działania

Osoba odpowiedzialna

termin

1.

Dogłębne zapoznanie się z problemami  dzieci niepełnosprawnych (emocjonalne, wychowawcze, intelektualne, zdrowotne)- przeprowadzenie ankiety diagnozującej problemy uczniów

Wychowawcy klas, psycholog, pedagog szkolny

 

 

Wrzesień 2016

2.

Kierowanie uczniów na dodatkowe badania specjalistyczne jeśli zaistnieje taka potrzeba, ew. monitorowanie terminów badań kontrolnych

Wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny, specjaliści, lekarze

Wg potrzeb

3.

Rozmowy z rodzicami, opiekunami prawnymi uczniów niepełnosprawnych, objęcie uczniów     i rodziców wsparciem

Wychowawcy

Psycholog, pedagog szkolny

Wg potrzeb

4.

Udostępnianie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc, jeśli wsparcie szkoły jest niewystarczające

Wychowawcy, pedagog, psycholog szkolny

Wg potrzeb

5.

Prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych oraz korekcyjno – kompensacyjnych

Nauczyciele

Wg potrzeb

6.

Prowadzenie terapii uczniów w celu eliminacji problemów emocjonalnych, uczenie radzenia sobie ze stresem, ułatwienie adaptacji uczniów niepełnosprawnych w klasach                 i w szkole

 Psycholog szkolny, pedagog,

Wg potrzeb

 

7.

Systematyczna edukacja uczniów             w zakresie uczenia radzenia sobie          z problemami, ze stresem, uczenie radzenia sobie w różnych sytuacjach

Wychowawcy,

Psycholog,

Pedagog szkolny

Wg potrzeb

 

8.

Stworzenie możliwości rozwijania zainteresowań uczniów poprzez ich udział w kółkach zainteresowań, konkursach, wycieczkach

Wychowawcy, inni nauczyciele

Wg potrzeb

 

9.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych zgodnie                   z Rozporządzeniem MEN o pomocy psychologiczno – pedagogicznej                 w publicznych szkołach i placówkach

Wychowawcy, nauczyciele

Cały rok szkolny

 

10.

Zapewnienie uczniom dodatkowej pomocy w różnej formie, jeśli stan psychofizyczny ucznia będzie tego wymagał z uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności (zajęcia świetlicowe, pomoc w nauce, umożliwienie wykorzystania przez uczniów odpowiednich pomocy podczas zajęć lekcyjnych i inne)

Wychowawcy, inni nauczyciele

Wg potrzeb

11.

Pozyskanie szczegółowej wiedzy na temat chorób i ich objawów, które są przyczyną niepełnosprawności uczniów przez czytanie fachowej literatury i organizację szkoleń kadry pedagogicznej

Wszyscy nauczyciele, psycholog, pedagog

Wg potrzeb

 

12.

Zajęcia warsztatowe w klasach,                   w których występuje problem niepełnosprawności, uwrażliwienie uczniów na ten problem, przekazanie im potrzebnej wiedzy w tym zakresie oraz możliwości pomocy niepełnosprawnym rówieśnikom

Wychowawcy, psycholog, pedagog

Wg potrzeb

 

4.     Eliminowanie tendencji sięgania przez uczniów po używki

 

L.p

Działania

Osoba odpowiedzialna

termin

1.

Udział szkoły w ogólnopolskiej kampanii: „Zachowaj Trzeźwy Umysł”- organizacja konkursów, przekazywanie ulotek informacyjnych o używkach

Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy, inni nauczyciele

Cały rok

2.

Przeprowadzanie lekcji wychowawczych, pogadanki we wszystkich klasach na temat szkodliwości palenia tytoniu, spożywania alkoholu, narkotyków, dopalaczy, tematy pogadanek: „Narkotyki i skutki ich używania”, „Palenie szkodzi”, „Jak wystrzegać się nałogów”, „Stop nałogom”, pogadanki we wszystkich klasach o napojach energetyzujących  i ich szkodliwości dla zdrowia dzieci i młodzieży

Wychowawcy,

Nauczyciele, psycholog, pedagog szkolny

Na bieżąco

3.

Realizacja programu antynikotynowego organizowanego przez SANEPID w klasach I – III: „Nie  pal przy mnie, proszę”, w klasach IV – VI: „Znajdź właściwe rozwiązanie”

Pedagog szkolny, wychowawcy klas

Cały rok

4.

Imprezy antynikotynowe, antyalkoholowe, antynarkotykowe mające na celu kształtowanie hierarchii systemu wartości,  w którym zdrowie zajmuje jedno z głównych miejsc:

- konkursy plastyczne

- konkursy literackie

- scenki profilaktyczne

- teatrzyki profilaktyczne

- programy profilaktyczne

 

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy świetlicy szkolnej, pedagog szkolny, psycholog, bibliotekarz, pielęgniarka szkolna

Cały rok zgodnie z planem

5.

Współpraca z rodzicami w celu wzmacniania kompetencji wychowawczych i budowania prawidłowej postawy prozdrowotnej oraz zdrowego stylu życia, przekazywanie rodzicom, uczniom  i wychowawcom ulotek informacyjno – edukacyjnych dotyczących używek, udzielanie porad, wskazówek, wsparcia, kierowanie do odpowiednich placówek

Psycholog, pedagog szkolny, Wychowawcy, Nauczyciele

Cały rok

 

6.

Przeprowadzenie zajęć warsztatowych o tematyce antyalkoholowej, antynikotynowej  i antynarkotykowej we wszystkich klasach VI

Psycholog szkolny, nauczyciel Anita Jeniec

Kwiecień 2017

7.

Przeprowadzenie lekcji wychowawczych, pogadanek, prelekcji, zajęć warsztatowych                   z uczniami wszystkich klas na temat przestrzegania przez uczniów zasad            i norm ustanowionych w szkole, kształtowania prawidłowych relacji społecznych w szkole pomiędzy poszczególnymi członkami społeczności szkolnej

Wychowawcy,

Nauczyciele, Psycholog, Pedagog

Na bieżąco wg planu

 

8.

Udział nauczycieli i rodziców                  w szkoleniach dotyczących podnoszenia kompetencji wychowawczych

Dyrektor

Wg harmonogramu

 

9.

Szkolenie nauczycieli – profilaktyków w zakresie realizacji programu „Szkolna interwencja profilaktyczna”

Dyrektor

Wg harmonogramu

 

10.

Kierowanie uczniów eksperymentujących ze środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi, środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi          do programu: „Szkolna interwencja profilaktyczna”

Wychowawcy, Nauczyciele, Psycholog, Pedagog

Wg potrzeb

 

11.

Przeprowadzenie akcji informacyjnych dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczących zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych                           z narkomanią, form pomocy specjalistycznej dla uczniów zagrożonych tym problemem lub mających kontakt ze środkami psychoaktywnymi oraz dotyczących działań z zakresu edukacji prawnej:

- gazetki,

- konkursy

- debaty

- ulotki

- konsultacje

Wychowawcy,

Psycholog,

Pedagog szkolny,

Nauczyciele

Na bieżąco

Cały rok

12.

Kierowanie uczniów szczególnie zagrożonych uzależnieniami do poradni specjalistycznych (profilaktyka wskazująca)

Wychowawcy, Psycholog, Pedagog

Wg potrzeb

13.

Korzystanie z bazy programów rekomendowanych w Krajowym Biurze ds. Przeciwdziałania Narkomanii, w Państwowej Agencji Rozwiązywania problemów Alkoholowych, w Ośrodku Rozwoju Edukacji

Dyrektor,

Wychowawcy, Psycholog, Pedagog,

Na bieżąco

 

14.

Przeprowadzenie Kampanii: „Profilaktyka a ty” Komendy Głównej Policji

Dyrektor,

Psycholog, Pedagog, Policja

Cały rok

15.

Współpraca szkoły w zakresie przeciwdziałania narkomanii z:

- jednostką Samorządu Terytorialnego

- poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, poradniami specjalistycznymi

- placówkami doskonalenia nauczycieli,

- podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień

- wojewódzkimi i powiatowymi stacjami sanitarno – epidemiologicznymi

- Policją

- organizacjami pozarządowymi i osobami prawnymi prowadzącymi statutową działalność z zakresu oświaty i wychowania

Wychowawcy, Nauczyciele, Psycholog, Pedagog, Przedstawiciele instytucji

Na bieżąco,   wg potrzeb

 

5. Kształtowanie w uczniach norm społecznych, pozytywnych postaw i wychowanie do wartości

 

Lp.

Działania

Osoba odpowiedzialna

Termin

1.

Kontynuacja opracowanego przez psychologa szkolnego autorskiego programu pracy  z uczniami agresywnymi i nadpobudliwymi (zajęcia grupowe terapeutyczne)

Psycholog szkolny

1 raz w tygodniu

Rok szkolny

2.

Prowadzenie warsztatów psychologicznych o tematyce: „Wartości” w klasach 5

Psycholog szkolny, pedagog

4 razy w semestrze

Rok szkolny

3.

Sporządzanie plakatów, gazetek             i organizacja konkursów szkolnych dotyczących konieczności przestrzegania norm i zasad współżycia społecznego, pozytywnych wartości i postaw

Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy klas

Rok szkolny

Wg harmonogramu

4.

Systematyczna edukacja uczniów            w zakresie kształtowania pozytywnych relacji z innymi

Psycholog, pedagog szkolny, wychowawcy klas

Rok szkolny

Na bieżąco

5.

Realizacja punktowego systemu oceny zachowania ucznia zawartego w Statucie Szkoły

Wychowawcy, samorząd uczniowski

Rok szkolny

Na bieżąco

6.

Stała kontrola zachowań pozytywnych i negatywnych (analiza wpisów  w teczkach wychowawców)

wychowawcy

Rok szkolny

Na bieżąco

8.

Oferta zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań, udział uczniów             w różnych formach wolontariatu)

Nauczyciele prowadzący

Rok szkolny

 

9.

Organizowanie wycieczek, dyskotek, imprez z naciskiem na właściwe zachowania uczniów

wychowawcy

Zgodnie                z potrzebami

10.

Realizacja systemu nagród i kar zawartego w Statucie Szkoły, natychmiastowa i konsekwentna reakcja na negatywne zachowania uczniów, oraz promowanie i nagradzanie tych pozytywnych, stosowanie „procedury kolejnych kroków w interwencji wychowawczej”

Wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny

Rok szkolny

11.

Przeprowadzanie lekcji wychowawczych poruszających temat wartości, pozytywnych postaw, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem
i identyfikacji problemów, także tych prowadzących do agresji

Wychowawcy klas

Psycholog

pedagog

Wg potrzeb

13.

Interwencje w klasach, rozwiązywanie na bieżąco problemów, których przyczyną jest brak respektowania zasad i norm społecznych

Wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny

Wg potrzeb

14.

Rozmowy indywidualne z uczniami               i ich rodzicami mające na celu wspieranie pozytywnych postaw            i eliminację zachowań agresywnych

Wychowawcy, psycholog, pedagog szkolny

Wg potrzeb

15.

Zapoznanie uczniów ze zbiorem norm i zasad, pogadanki                     i warsztaty w klasach dotyczące norm społecznych, ich postrzegania przez uczniów i  ich respektowania

Wychowawcy,

Psycholog, pedagog

Wg potrzeb

16.

Organizacja teatrzyków                       i przedstawień na temat podstawowych norm społecznych oraz wartości

Wychowawcy,

Psycholog, Pedagog

Wg potrzeb

 

 

 

17.

Wdrażanie uczniów do aktywnego działania na rzecz szkoły poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim, działalność woluntarystyczną, działalność               w organizacjach harcerskich                 i propagowanie działalności innych organizacji tj. PTTK, LOP, PCK i inne

Wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego, Opiekunowie poszczególnych organizacji, Nauczyciele, Rodzice

Cały rok

 

6.     Potrzeba rozwijania przez uczniów kompetencji informatycznych

Lp.

Działania

Osoba odpowiedzialna

termin

1.

Zachęcanie uczniów do czerpania informacji z różnych środków przekazu, w tym z internetu

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog, wychowawcy świetlicy, bibliotekarz

Wg potrzeb

 

 

2.

Organizacja konkursów wymagających od uczniów pracy
z komputerem

Wychowawcy, nauczyciele, Psycholog, Pedagog, Wychowawcy świetlicy

Wg  harmonogramu

3.

Doskonalenie umiejętności pracy 

z komputerem przez uczniów potrzebnej do wykonania różnorodnych zadań (przetwarzania informacji, komunikacji, tworzenia cyfrowej informacji, umiejętności programowania, zachowania bezpieczeństwa, rozwiązywania problemów)

Wychowawcy,

nauczyciele

Wg potrzeb

4.

Wyposażenie sal lekcyjnych                          w oprogramowania edukacyjne oraz wykorzystanie komputerów                             i programów komputerowych w formach i metodach pracy na lekcji             i w czasie zajęć pozalekcyjnych, wykorzystanie pracowni komputerowej na wszystkich przedmiotach

Dyrektor, Wychowawcy, nauczyciele

Wg potrzeb

5.

Oferta zajęć pozalekcyjnych  i kół zainteresowań związanych                           z informatyką

Nauczyciele

Wg potrzeb

 

 

EWALUACJA PROGRAMU PROFILAKTYKI

 

Pod koniec roku szkolnego 2016/2017 przeprowadzona będzie ewaluacja programu za pomocą ankiet. Osobami ankietowanymi będą rodzice, nauczyciele oraz uczniowie naszej szkoły. Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian. Za działania związane z ewaluacją odpowiedzialny jest Szkolny Zespół ds. Profilaktyki.

 

Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Profilaktyki

Samorząd Szkolny:

Przewodnicząca

Zastępca przewodniczącej

 

Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Profilaktyki:

Rada Rodziców:

Przewodniczący