PROGRAM

WYCHOWAWCZY

Rok szkolny 2016/2017

 

PRIORYTETY KIERUNKU DZIAŁAŃ W REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTW A NA ROK SZKOLNY 2016-2017:

1.     Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

2.     Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.

3.     Kształtowanie postaw.  Wychowanie do wartości.

4.     Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.

 

  PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWACZEGO

 Podstawę prawną Programu Wychowawczego stanowią następujące dokumenty:

-        Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,

-        Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,

-        Konwencja o prawach dziecka,

-        Karta Nauczyciela — ustawa regulująca prawa i obowiązki nauczycieli,

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego   w poszczególnych typach szkół Dz.U. z 2009r. Nr 4, 17.poz.

-        Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii

 Treści programu są zgodne ze Statutem i Regulaminem szkolnym.

 Opracował Zespół Wychowawczy przy współudziale Zespołu ds. Profilaktyki:

mgr Magdalena Rudnicka

mgr Marzena Bilińska- Wiśniewska

mgr Joanna Noras

mgr Bożena Bednarska- Zielińska

mgr Katarzyna Kościelniak

 

ADRESACI:

-        Rodzice jako pierwsi odpowiedzialni za wychowanie swoich dzieci,

-        Uczniowie chcący w pełni włączyć się w proponowany system wychowawczy szkoły,

-        Wychowawcy i nauczyciele realizujący powyższy program wychowawczy,

-        Pedagogpsycholog, logopeda który swoją kompetencją i warsztatem wspiera wychowanków, wychowawców oraz rodziców w wychowaniu.

 

 Szkoła Otwarta na kulturę, sztukę, sport , środowisko lokalne.

 

Szkoła….

-        wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia, podejmowania zachowań prozdrowotnych;

-        ukierunkowana na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi,

-        skupiona na kształtowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,

-        promująca właściwy stosunek do świata

-        ukierunkowana na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym

-        ruchu, kondycji fizycznej jako warunku dobrego samopoczucia

-        sportu- dla mądrego wykorzystania czasu wolnego

-        wzajemnego szacunku, akceptacji, zaufania i uznania

-        odpowiedzialności za swą aktywność w zdobywaniu wiedzy i umiejętności

-        zaangażowana w kulturę, naukę, zabawę i pracę

-        współdziałania z drugim człowiekiem, odpowiedzialności za losy bliźniego

-        poszanowania mienia które nas otacza

-        profilaktyki agresji i przemocy

-        wolna od używek.

 NACZELNY CEL WYCHOWANIA

 Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie modelu absolwenta Szkoły Podstawowej nr 7, poprzez :

-        wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów w duchu odpowiedzialności za swe działanie i akceptacji siebie i innych w grupie rówieśniczej, w rodzinie i środowisku

-        wychowanie ucznia, który potrafi korzystać z technologii informacyjnych i potrafi posługiwać się jednym językiem obcym

-        wychowanie człowieka wartościowego, który zna i potrafi korzystać z dóbr świata kultury

-        wychowanie człowieka respektującego normy społeczne, negującego zachowania przemocowe

 

 Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego:

 

1.    Współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;

2.    kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;

3.    wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością lokalną;

4.    kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami

5.    doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków;

6.    wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów

7.    podejmowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń oraz negowanie zachowań agresywnych i przemocowych.

 

 

 

Zadania nauczyciela wychowującego:

 

1.    Ukształtowanie właściwych postaw wychowanków wobec określonych wartości i potrzeb człowieka

2.    Wdrażanie uczniów do aktywnego działania w poczuciu odpowiedzialności za swe działanie

3.    Kształtowanie umiejętności akceptacji samego siebie w oparciu o rzetelną samoocenę

4.    Uwrażliwienie na zasady właściwego współżycia w grupie, rodzinie szkole, środowisku

5.    Rozbudzanie ciekawości i zachęcanie do aktywności badawczej oraz wyrażania własnych myśli i przeżyć

6.    Zaszczepienie sposobów reagowania w codziennych i specyficznych sytuacjach w oparciu o spójny system wartości uniwersalnych

7.    Kształtowanie u uczniów postawy dialogu, umiejętności słuchania innych, rozumienia ich poglądów.

 

Metody pracy:

1.    Gry i zabawy

2.    Gry dramatyczne (psychodramy)

3.    Scenki rodzajowe

4.    Symulacje

5.    Projektowanie dokumentów

6.    Treningi umiejętności

7.    Warsztaty poznawczo – doskonalące

8.    Dyskusje w grupie

9.    Twórczość plastyczna, techniczna, artystyczna dzieci

10. Konkursy tematyczne

11. Wycieczki tematyczne, turystyczno - krajoznawcze

12. Wyjazdy śródroczne („Zielona szkoła”)

 Formy pracy

1.    Praca indywidualna

2.    Praca w zespołach

3.    Praca w grupach

 

Zasady współpracy wychowawców z rodzicami

1.    Uczestnictwo w zebraniach dla rodziców wg harmonogramu

2.    Współodpowiedzialność rodziców za postępy dzieci w nauce

3.    Angażowanie się w życie szkoły

 

 

 

Zasady współpracy z Samorządem Uczniowskim

1.    Współgospodarowanie mieniem szkolnym

2.    Angażowanie się Samorządu Uczniowskiego w życie szkoły

 

 

 Cel edukacji wczesnoszkolnej:

-        wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z możliwością realizacji obowiązku szkolnego od 6 r.z

-        przygotowanie dziecka do życia z samym sobą, ludźmi, przyrodą

-        zadbanie o to, aby dziecko odróżniało dobro od zła oraz było świadome przynależności społecznej

-        ukształtowanie sytemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI

 

 

Plan działań wychowawczych dla klasy I

Cel wychowania:

Uczeń dostrzega swoje miejsce w społeczności szkolnej, szanuje i dba o mienie szkoły oraz swoje zdrowie

 

Efekt działań wychowawczych:

¨      Dziecko poznaje siebie w nowej sytuacji jako uczeń, uczy się pozytywnych wartości

¨      Poznaje i przestrzega prawa i obowiązki ucznia, szanuje mienie szkolne

¨      Integracja klasowa – wspólne działania, zabawy, eliminowanie konfliktów

¨      Uczeń stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych

¨      Przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą, odpowiednie reaguje na zjawisko agresji i przemocy

¨      Uczeń zna symbole narodowe i szkolne

¨      Uczeń stawia zdrowie na czele hierarchii wartości

 

 

Lp..

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

 

 

 

 

 

 

Dziecko akceptuje siebie 
i kolegów

 

Poznanie imion i nazwisk kolegów z klasy. Określenie swojego miejsca w grupie. Integracja z grupą rówieśniczą

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

Pogadanka, zabawy,

rozmowa 
z rodzicami

 

2.

Uczeń potrafi funkcjonować

w nowej grupie

i efektywnie w niej działać, kieruje się pozytywnymi wartościami

 

 

 

Kształtowanie u uczniów przynależności do grupy.  Dziecko współdziała

w grupie i czuje się odpowiedzialne za efekty swojej pracy

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

Pogadanka, zajęcia warsztatowe

3

 

 

Dziecko zna prawa 
i obowiązki ucznia

Zapoznanie z obowiązkami 
i prawami ucznia w szkole. Wdrażanie do świadomego korzystania z praw i obowiązków ucznia

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

 

Pogadanka,

obserwacje

4.

Uczeń potrafi przestrzegać obowiązujących norm bezpieczeństwa

w szkole 
i w drodze do szkoły

Bezpieczne zabawy 
z kolegami, bezpieczne zachowanie w drodze 
do szkoły, w czasie lekcji, przerw. Bezpieczeństwo 
w czasie zajęć pozalekcyjnych

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

 

Wycieczki, pogadanka, obserwacje, wizyty policjanta lub Straży Miejskiej,

zabawy

5.

Uczeń zna           i stosuje w praktyce normy dobrego zachowania

Nauka zwrotów grzecznościowych. Przestrzeganie norm społecznych w grupie.

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

·   Pedagog

 

-Rozmowa kierowana, -- Ocena 
z zachowania

6.

Uczeń zna symbole narodowe i szkolne potrafi się wobec nich godnie zachować

Poznanie podstawowych symboli oraz ich godne poszanowanie. Uczeń zna hymn narodowy oraz szkolny.

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

 

Pogadanki, obserwacja

7.

Uczeń wykazuje zachowania prozdrowotne dba o nawyki żywieniowe swoje i innych, dostrzega odrębność drugiego człowieka, szanuje jego indywidualność

Poznanie piramidy żywieniowej, uczeń zna zasady zdrowego żywienia.

Poznanie różnych narodowości, charakterów, zaznajomienie dzieci  z tematem niepełnosprawności

·       Wychowawca

·    Rodzice

·    Pedagog, psycholog

Pogadanki

8.

Uczeń potrafi odnieść się do wandalizmu, interpretuje go jako umyśle , zamierzone niszczenie mienia na świecie, w kraju, mieście, szkole

Rozmowy kierowana na temat konieczności poszanowania przedmiotów w naszym otoczeniu, ponoszenia odpowiedzialności za ich dewastację.

·    Wychowawca

·     Pedagog, psycholog

 

Pogadanki

Pedagogiza-cja rodziców

9.

Uczeń zna pojęcie agresji  i przemocy, wie że są negatywnymi zjawiskami zna zasady działania w przypadku ich występowania

Pogadanki na temat postępowania w przypadku występowania agresji             i przemocy. Podanie uczniom gdzie i do kogo mogą zwrócić się o pomoc.

·     Wychowawca

·    Pedagog, psycholog

Pogadanki

Rozmowa kierowana

 

 

 Plan działań wychowawczych dla klasy II

Cel wychowania:

Uczeń umie wyrażać własne uczucia i respektuje uczucia innych

 Rozwija swe kompetencje czytelnicze i informatyczne

Efekt działań wychowawczych:

¨      Uczeń rozpoznaje rodzaje uczuć i rozumie, że każdy ma prawo do ich wyrażania

¨      Stawia zdrowie na czele hierarchii wartości

¨      Rozwija swe kompetencje czytelnicze i informatyczne

¨      Potrafi wyrazić swoje uczucia w formie słownej, ruchowej i plastycznej, chętnie sięga po literaturę przeznaczona do jego wieku

¨      Zna prawa i obowiązki ucznia; zna i stosuje zasady dobrego zachowania

¨      Potrafi współdziałać w grupie i ocenić postępowanie swoje i innych

¨      Wie, że musi się liczyć z konsekwencjami swego postępowania (zagadnienia agresji i przemocy)

 

 

Lp.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

Uczeń poznaje siebie 
i dąży do integracji            z grupą rówieśniczą

·     Prezentacja własnej osoby

·     Tworzenie swojego portretu, (jaki jestem)

·     przedstawienie wykonanych portretów na gazetce ściennej

·  Wychowawca

·   Uczniowie

 

·   Obserwacja

·   Scenki dramowe, gazetki

 

2.

Uczeń ma prawo do wyrażania własnych uczuć

·     Przedstawienie różnego rodzaju uczuć w scenkach ruchów

·     Komponowanie twarzy z puzzli przedstawiających stany emocjonalne (strach, złość)

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Pedagog

 

·   Obserwacja

·   Ocena zachowania

 

3.

Dziecko uczy się przestrzegać obowiązków

i egzekwować swoje prawa, dba o swoje zdrowie i samopoczucie.

·     Sporządzenie listy praw 
i obowiązków ucznia ( wobec drugiego człowieka, wobec przedmiotów które go otaczają)

   ( burza mózgów),

Omawianie zasad zdrowego żywienia, negowanie używek – omówienia niebezpieczeństw jakie niesie za sobą ich stosowanie.

·  Wychowawca, pedagog, psycholog

·   Uczniowie

 

 

·   Obserwacja

·   Ankieta

 

 

4.

Uczeń przestrzega norm współżycia      
w społeczności szkolnej

·   Projekt „Drzewa dobrego i złego” jako określenie stanów pozytywnych 
i negatywnych, omówienie zjawisk agresji i przemocy

 ·  Wychowawca

·   Uczniowie

 

 ·   Samoocena

·  Samokontrola

 

5.

Dziecko uczy się zwalczać negatywne emocje

·   Odreagowanie emocjonalne poprzez ruch, taniec, muzykę, czytelnictwo działalność plastyczna w formie wspólnej zabawy rodzice – dzieci – nauczyciele

     Uczniowie

·   Plebiscyt życzliwości

·   Konkursy plastyczne

Akcje biblioteczne

 

6.

Uczeń rozwija swe kompetencje informatyczne

Sprawne i bezpieczne posługiwanie się komputerem

Uczniowie, wychowawca

Zajęcia
z komputerem

 

 

Plan działań wychowawczych dla klasy III

 Cel wychowania:

Personalizacja życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności, wychowanie do wartości

 

Efekt działań wychowawczych:

¨      Dziecko jako pełnoprawny członek rodziny

¨      Okazywanie szacunku osobom starszym

¨      Dziecko jako jednostka świadoma swoich praw i obowiązków w rodzinie i w szkole

¨      Dziecko jako przyjaciel (ludzi, zwierząt i roślin), zwolennik zdrowego trybu życia

¨      Czytanie jako alternatywa spędzania czasu wolnego

¨      Rozwijanie kompetencji informatycznych

 

 

Lp.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

Rozwijanie u dzieci atmosfery życzliwości 
i zrozumienia

·     Organizowanie zajęć 
w duchu tolerancji
i akceptacji

·     Organizowanie pomocy uczniom słabszym

·     Ustalenie zasad współżycia 
w klasie

·     Walka z agresją, przemocą

·     Poszanowanie przyrody

·     Wycieczki krajoznawcze

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Pedagog

 

 

·   Obserwacja 
i ocena zachowania

·   Scenki rodzajowe

·   Analiza utworów literackich

·   Ankieta

·   Plebiscyt życzliwości

·   Analiza wytworów plastycznych

 

2.

Wyrabianie szacunku 
do osób starszych

·     Prowadzenie pogadanek 
i rozmów na temat potrzeb ludzi starszych, konieczności obdarzenia ich szacunkiem             i opieką

·     Zorganizowanie

w szkole Dnia Babci

i Dnia Dziadka

 

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

 

·   Obserwacja 
i ocena zachowania

·   Ocena zaangażowania uczniów w podejmowane działania

 

3.

Kształtowanie odpowiedzialności za postępowanie wobec innych ludzi oraz mienia które nas otacza

·     Wdrażanie uczniów do podejmowania właściwych decyzji oraz ponoszenia za nie odpowiedzialności

·    Organizowanie sytuacji, 
w których uczniowie dokonują oceny samych siebie 
i innych, potrafią zapobiec narastaniu zjawiska agresji 
i przemocy

·   Organizowanie imprez klasowych (Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień Matki 
i Ojca, Dzień Dziecka, bal karnawałowy)

·     Dbanie o ład

i porządek 
w najbliższym otoczeniu, dbanie 
o mienie szkoły

·     Rozwijanie zainteresowań nauką

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Rodzice

·   Pedagog

 

·   Scenki rodzajowe

·   Ankieta

·   Ocena zaangażowania        w przygotowanie imprez klasowych

·   Konkurs na najładniejszą klasę

·   Konkurs czytelniczy

·   Test zintegrowany dla klas trzecich

·   Konkurs Omnibus

·   Obserwacja 
i ocena zachowania

·         pedagogizacja rodziców

 

 

4.

Znajomość praw 
i obowiązków, respektowanie norm społecznych

·   Zapoznanie uczniów z ich prawami

   i obowiązkami 
w szkole

·   Wdrażanie do świadomego korzystania z praw 
i obowiązków

·   Rodzina – jej struktura, zadania członków rodziny

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Rodzice

·   Pedagog

 

·   Ankieta

·   Analiza wytworów plastycznych

·   Obserwacja 
i ocena zachowania

·   Scenki rodzajowe

·   Wywiad 
z rodzicami

 

5.

Zapoznanie się
z barierami w funkcjonowaniu dzieci niepełnosprawnych w szkole

pogadanki na temat trudności w codziennych sytuacjach szkolnych ucznia niepełnosprawnego

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Pedagog

 

·  Pogadanki

·  Scenki

·  Pedagogizacja rodziców

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

Znaczenie ruchu        i zdrowego odżywiania                w życiu człowieka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytanie jako alternatywa spędzania czasu wolnego, mądre i bezpieczne korzystanie z komputera i internetu

pogadanki na temat zalet uprawiania sportu, organizacja zajęć sportowych integrujących klasę, zmniejszających napięcie w grupie rówieśniczej, przedstawienie oferty klasy sportowej  w naszej szkole, rozmowy na temat zasadności zdrowego żywienia.

 

Konkursy szkolne, np.
 Mistrz pięknego głośnego czytania - klasy 3 i 4, konkurs na najlepiej czytającą klasę, konkurs całoroczny
szkolny konkurs na najlepszego czytelnika indywidualnego, pogadanki nt.bezpieczeństwa w sieci

-Wychowawca

-Nauczyciel WF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Wychowawca

- bibliotekarz

- pedagog

·   Pogadanki

·   Imprezy sportowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- pogadanki,

- konkursy

 

 

 

Plan działań wychowawczych dla klasy IV

Cel wychowania:

Umacnianie poczucia więzi z rodziną, klasą, społecznością, kształcenie w duchu sportu

Efekt działań wychowawczych:

¨      Przygotowanie do życia w społeczeństwie (grupa rówieśnicza, rodzice)

¨      Ukształtowanie właściwej postawy wobec rówieśników i osób dorosłych

¨      Eliminacja agresji i przemocy z życia w grupie, środowisku

¨      Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, negowanie używek,  przygotowanie do zdrowego trybu życia poprzez zdrowe odżywianie i sport.

¨      Czytelnictwo i informatyka jako alternatywa spędzania czasu wolnego

 

 

  

Lp.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

Budujemy kontakt 
i porozumienie. Wiemy, co to samorządność

·     Ustalanie reguł postępowania - kodeks

·     Wybór samorządu klasowego

·     Opracowanie planu pracy

·     Przydzielenie obowiązków

·     Ocenianie siebie

     i kolegów

·     Zachęcanie do bycia dobrym kolegą

·     Ukazywanie sposobów zespołowego rozwiązywania konfliktów

·  Wychowawca

 

 

·   Wychowawca

 

 

·   Wychowawca

 

 

·   Rozmowa nauczyciela 
z rodzicami

·   Analiza wyników głosowania

·   Ankieta

·   Obserwacje

 

2.

Moja rodzina – znamy swoje prawa i obowiązki jako członkowie rodzin

·     Próba poznania historii swojej rodziny – drzewo genealogiczne

·     Staranie się poznać samego siebie i przyjąć system wartości jako podstawy znalezienia własnego miejsca

     w rodzinie

·     Zachęcanie do rozwijania 
w sobie elementów więzi duchowej

·     Wdrażanie do efektywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym, zapobiegania konfliktom, pomocy

   w ich rozwiązywaniu 

·   Wychowawca

·   Rodzice

·   Pedagog

 

·   Analiza dokumentów rodzinnych

·   Analiza prac dzieci

·   Obserwacje rodzinne 
i wychowawcze

·   Rozmowa 
z rodzicami

 

3.

Współpraca

z rodzicami

·     Wzajemna wymiana informacji o postępach 
w nauce i zachowaniu uczniów

·     Pomoc rodziców 
w organizowaniu wycieczek klasowych

·     Pedagogizacja rodziców – popularyzacje wśród rodziców wiedzy

    z zakresu potrzeb psychicznych dzieci

 

 

·   Wychowawca

·   Pedagog

·   Psycholog

·   Rodzice

 

·   Obserwacja dokonań uczniów

·   Ankieta

 - pedagogizacja rodziców

4.

Mała Ojczyzna, znamy historię naszego miasta

·       Włączanie się

  w kulturę regionalną

   i odnajdywanie 
w niej wartości

·    Troszczenie się

o pamiątki kultury i sztuki

·    Poznawanie historii naszego miasta

·   Wychowawca

·   Nauczyciel historii, sztuki     i przyrody

 

·   Obserwacja zachowań uczniów

·   Rozmowy

·   Obserwacja dokonań uczniów

·   Konkursy plastyczne, wiedzy 
o Gliwicach 

5.

Jestem Polakiem

·   Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej 
i etnicznej dziecka

·   Interesowanie się przemianami zachodzącymi w kraju 
i w świecie

·   Uczestniczenie
w uroczystościach związanych

z zachowaniem tradycji

i kultury kraju

·   Nauczyciel historii, języka polskiego, sztuki 
i przyrody

·   Wychowawca

 

·   Prelekcje

·   Wykłady

·   Dyskusje

·   Ankiety

·   Obserwacja dokonań ucznia

 

6.

Dbamy o zdrowie, rozwijamy kondycję fizyczną, mówimy NIE UŻYWKOM!

·   Kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń

·   Wzbogacanie wiedzy na temat szkodliwości stosowania używek 
i utrwalanie nawyków czystości i higieny

·   Kształtowanie sprawności 
i nawyków uprawiania sportu

·   Wychowawca

·   Pedagog

·   Higienistka

·   Rodzice

·   Nauczyciel w-f, przyrody

 

·   Obserwacja zachowania 
i wyglądu uczniów

·   Rozmowy 
z rodzicami 
i uczniami

·   Zawody, dzień sportu, klasa sportowa

7.

Potrafimy zadbać

o swoje środowisko, mądrze wykorzystujemy czas wolny

·   Wdrażanie do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego

·   Budzenie szacunku do wszystkich form życia

Profilaktyka agresji i przemocy

Czytanie książek wartościowy sposób na spędzanie wolnego czasu

·umiejętne korzystanie z komputera i potrzebnych programów, bezpieczeństwo w sieci

·   Wychowawca

·   Nauczyciel w-f, przyrody

Nauczyciel bibliotekarz

 

 

·   Obserwacja działań uczniów

·   Analiza wytworów prac plastycznych 
i praktycznego działania

·   Rozmowy nauczyciela 
z uczniami

 

 Plan działań wychowawczych dla klasy V

Cel wychowania:

Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nimi pracować

(samoocena) oraz potrafi planować swoją pracę, przewidzieć jej efekt i szanuje rezultat swojej pracy

Efekt działań wychowawczych:

¨      Uczeń obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach

¨      Ma świadomość swoich wad i zalet

¨      Zna swoje umiejętności i talenty

¨      Dostrzega swoje potrzeby i cele

¨      Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić

¨      Rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu, interpretuje jako negatywne zjawiska agresji i przemocy

¨      Uczeń zna zasady zdrowego trybu życia, rozumienie niebezpieczeństwo sięgania po używki

¨      Rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do ich osiągnięcia

¨      Kontroluje i ocenia swoją pracę

¨      Jest odpowiedzialny i szanuje własną wiedzę, czytelnictwo i umiejętności informatyczne sposobem na wartościowe spędzanie czasu wolnego

¨      Umie argumentować i bronić własnego zdania

¨      Radzi sobie ze stresem

¨      Szanuje mienie szkoły, czuje się  odpowiedzialny za gospodarowanie nim

 

Lp.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

Planujemy swój czas pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·     Zawieranie kontraktu   z sobą samym

·     Analiza własnych potrzeb 
i zainteresowań

·         Analiza relacji międzyludzkich z włączeniem profilaktyki agresji   i przemocy

·     Wyznaczanie sobie celów krótkoterminowych 
(na miesiąc) 
i długoterminowych (na semestr, rok)

·     Określenie sposobów realizacji

·     Ustalenie planu zajęć

 (praca z planem lekcji) 

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Pedagog

·   Nauczyciele

·   Opiekunowie kół zainteresowań

·   Rodzice

 

 

·   Studium przypadku (psycholog, wychowawca 
z uczniem

·   Obserwacja – nauczyciele, wychowawca rodzice

 

2.

Planujemy swój wypoczynek

·     Szkolna giełda pomysłów – przedstawienie ciekawych form spędzania wolnego czasu ( czytanie , bezpieczny komputer)

·     wyjścia klasowe do instytucji kulturalnych (kino, teatr, wystawa, filharmonia) – analiza repertuaru, wyznaczenie terminu, wyznaczenia sposobu dojazdu lub trasy pieszej, ustalenie kosztów, przygotowanie „Przewodnika” (wiadomości, informacje, ciekawostki)

·  Wychowawca

·   Rodzice

·   Uczniowie

·   Nauczyciel-opiekun imprezy

 

 

 

·  Podsumowanie imprez przez ankiety dla uczniów, wychowawców, opiekunów imprezy, rodziców

 

3.

Kontroluję

i oceniam swoją pracę

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·     Zapoznanie ze sposobami oceny pracy – np. analiza oczekiwań i efektów
w odniesieniu do celów krótkoterminowych

·     Opracowanie „Poradnika Ucznia” – zapisywanie pomysłów na realizację celów wykreowanych 
w trakcie „burzy mózgów” 
i dostosowanie do różnych zamierzeń dzięki dyskusji 

·  Wychowawca

·   Uczniowie

·   Rodzice

 

·   Obserwacja własnych dokonań

4.

Żyję zdrowo, znam niebezpieczeństwo wynikające z sięgania po używki

Przypomnienie piramidy zdrowego żywienia, rozmowy       o używkach i niebezpieczeństwie związanym ze stosowaniem dopalaczy.

 

Plan działań wychowawczych dla klasy VI

Cel wychowania:

Uczeń potrafi właściwie ocenić swoje możliwości i zainteresowania i umie tę wiedzę wykorzystać

 

Efekt działań wychowawczych:

¨      Uczeń rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do nich osiągnięcia

¨      Jest świadomy konsekwencji swoich czynów i decyzji, także tych związanych z własnym zdrowiem ( używki, dopalacze)

¨      Analizuje i modyfikuje swoje działania w zależności od potrzeb

¨      Potrafi dokonywać samokontroli i samooceny

¨      Próbuje odkrywać cel i sens własnego życia.

¨      Mądrze spędza czas wolny np. na czytaniu lub bezpiecznym korzystaniu z Internetu.

 

 

Lp.

Cele operacyjne

Zadania

Osoba odpowiedzialna

Sposób ewaluacji

1.

Jestem odpowiedzialny

i szanuję swoją wiedzę

·   Tworzenie małych grup dyskusyjnych

·   Praca w małych grupach

·   Wywiady

 

·  Wychowawca

·   Nauczyciele

 

·  Podsumowanie pracy przez uczniów

i rodziców podczas spotkań (wywiadówek)

2.

Świadomie dokonuję wyborów                 i ponoszę ich konsekwencje

 

 

 

·     Poszukiwanie

     i prezentacja wiadomości zdobytych przez uczniów – projekt

·     Tworzenie modelu rozstrzygania problemów

·         Omówienie szkodliwości stosowania używek, niebezpieczeństwa w postaci dopalaczy, przypomnienie zasad zdrowego stylu życia

·  Wychowawca

·   Rodzice

·    Pedagog, psycholog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

·   Ankieta dla rodziców 
i uczniów

 

3.

Planujemy swoje życie, przyszłą szkołę

·     Analiza swego zainteresowania, możliwości psychicznych              i intelektualnych

·     Ocena możliwości intelektualnych, potrzeb, zainteresowań 
i uwarunkowań psychofizycznych

·     Wyznaczenie sposobów określenia własnych możliwości

·     Dokładniejsze poznanie 
i określenie własnej osoby

·  Wychowawca

·   Pedagog

·   Rodzice

 

Analiza zgodności wybranego przez ucznia gimnazjum 
z jego planami             i predyspozycjami

4.

Dostrzegam              i szanuję młodszych kolegów, jestem dla nich pomocny.

Analiza funkcjonowania człowieka w nowym środowisku

·        Wychowawca

·    Pedagog

Psycholog

·  Rodzice

-Wykład

-Pogadanka

5.

Uczeń potrafi odnieść się do agresji, przemocy, wandalizmu- interpretuje go jako umyślne, zamierzone niszczenie mienia na świecie,            w kraju, mieście, szkole

 Rozmowy kierowane na temat konieczności poszanowania przedmiotów w naszym otoczeniu, ponoszenia odpowiedzialności za ich dewastację.

· Wychowawca

·   Nauczyciele

-Pogadanka,

wykład strażników miejskich

 

 

EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

Pod koniec semestru przeprowadzona będzie ewaluacja programu. Uzyskane wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian. Za działania związane z ewaluacją odpowiedzialny jest Szkolny Zespół Wychowawczy.

Formy ewaluacji:

-        ankieta dla wychowawców klas

-        obserwacja działań wychowawczych ( wywiady z wychowawcami klas)

-        rozmowy z uczniami

-        rozmowy z rodzicami

-        analiza dokumentów( tj. dzienniki szkolne, zajęć dodatkowych)

-        obserwacja i ocena zachowania.

 

Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Wychowawczym

Samorząd Szkolny:

Przewodnicząca

Zastępca przewodniczącej

 

Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Wychowawczym:

Rada Rodziców:

Przewodniczący