PROGRAM
WYCHOWAWCZY
Rok szkolny
2016/2017
PRIORYTETY KIERUNKU
DZIAŁAŃ W REALIZACJI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTW A NA ROK SZKOLNY 2016-2017:
1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
2. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach.
3. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości.
4. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO
PROGRAMU WYCHOWACZEGO
Podstawę prawną Programu
Wychowawczego stanowią następujące dokumenty:
-
Rozporządzenie MENiS z dnia 12
lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
-
Konwencja o prawach dziecka,
-
Karta Nauczyciela — ustawa regulująca prawa i obowiązki nauczycieli,
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008
r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół Dz.U. z 2009r. Nr 4, 17.poz.
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie
zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomanii
Treści programu są zgodne ze Statutem i Regulaminem szkolnym.
Opracował Zespół Wychowawczy przy współudziale Zespołu ds.
Profilaktyki:
mgr Magdalena Rudnicka
mgr Marzena Bilińska- Wiśniewska
mgr Joanna Noras
mgr Bożena Bednarska- Zielińska
mgr Katarzyna Kościelniak
ADRESACI:
-
Rodzice jako pierwsi odpowiedzialni za wychowanie swoich dzieci,
-
Uczniowie chcący w pełni włączyć się w proponowany system wychowawczy
szkoły,
-
Wychowawcy i nauczyciele realizujący powyższy program wychowawczy,
-
Pedagog, psycholog, logopeda który swoją kompetencją i
warsztatem wspiera wychowanków, wychowawców oraz rodziców w wychowaniu.
Szkoła Otwarta na kulturę, sztukę, sport , środowisko
lokalne.
Szkoła….
-
wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia, podejmowania
zachowań prozdrowotnych;
-
ukierunkowana
na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw
sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi,
-
skupiona
na kształtowaniu środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia,
-
promująca
właściwy stosunek do świata
-
ukierunkowana
na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym
-
ruchu, kondycji fizycznej jako warunku dobrego samopoczucia
-
sportu- dla mądrego wykorzystania czasu wolnego
-
wzajemnego szacunku, akceptacji, zaufania i uznania
-
odpowiedzialności za swą aktywność w zdobywaniu wiedzy i
umiejętności
-
zaangażowana w kulturę, naukę, zabawę i pracę
-
współdziałania z drugim człowiekiem, odpowiedzialności za losy
bliźniego
-
poszanowania mienia które nas otacza
-
profilaktyki agresji i przemocy
-
wolna od używek.
NACZELNY CEL WYCHOWANIA
Naczelnym celem wychowania jest
ukształtowanie modelu absolwenta Szkoły Podstawowej nr 7, poprzez :
-
wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów w duchu
odpowiedzialności za swe działanie i akceptacji siebie i innych w grupie rówieśniczej,
w rodzinie i środowisku
-
wychowanie ucznia, który potrafi korzystać z technologii
informacyjnych i potrafi posługiwać się jednym językiem obcym
-
wychowanie człowieka wartościowego, który zna i potrafi korzystać
z dóbr świata kultury
-
wychowanie człowieka respektującego normy społeczne, negującego
zachowania przemocowe
Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego:
1.
Współpraca
z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy
prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
2.
kształtowanie
hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z
najważniejszych wartości w życiu;
3.
wzmacnianie
wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą lub placówką oraz społecznością
lokalną;
4.
kształtowanie
przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji
rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a
także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie
więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami
5.
doskonalenie
umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych
relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz
warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków;
6.
wzmacnianie
kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów
7.
podejmowanie działań wychowawczych mających na celu eliminowanie
zagrożeń oraz negowanie zachowań agresywnych i przemocowych.
Zadania nauczyciela wychowującego:
1.
Ukształtowanie właściwych postaw wychowanków wobec określonych
wartości i potrzeb człowieka
2.
Wdrażanie uczniów do aktywnego działania w poczuciu
odpowiedzialności za swe działanie
3.
Kształtowanie umiejętności akceptacji samego siebie w oparciu o
rzetelną samoocenę
4.
Uwrażliwienie na zasady właściwego współżycia w grupie, rodzinie
szkole, środowisku
5.
Rozbudzanie ciekawości i zachęcanie do aktywności badawczej oraz
wyrażania własnych myśli i przeżyć
6.
Zaszczepienie sposobów reagowania w codziennych i specyficznych
sytuacjach w oparciu o spójny system wartości uniwersalnych
7.
Kształtowanie u uczniów postawy dialogu, umiejętności słuchania
innych, rozumienia ich poglądów.
Metody pracy:
1. Gry i zabawy
2. Gry dramatyczne
(psychodramy)
3. Scenki rodzajowe
4. Symulacje
5. Projektowanie dokumentów
6. Treningi umiejętności
7. Warsztaty poznawczo – doskonalące
8. Dyskusje w grupie
9. Twórczość plastyczna,
techniczna, artystyczna dzieci
10.
Konkursy tematyczne
11.
Wycieczki tematyczne, turystyczno - krajoznawcze
12.
Wyjazdy śródroczne („Zielona szkoła”)
Formy pracy
1.
Praca indywidualna
2.
Praca w zespołach
3.
Praca w grupach
Zasady współpracy wychowawców z rodzicami
1. Uczestnictwo w
zebraniach dla rodziców wg harmonogramu
2. Współodpowiedzialność
rodziców za postępy dzieci w nauce
3. Angażowanie się w życie
szkoły
Zasady współpracy z Samorządem Uczniowskim
1. Współgospodarowanie mieniem szkolnym
2. Angażowanie się
Samorządu Uczniowskiego w życie szkoły
Cel edukacji wczesnoszkolnej:
-
wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z możliwością
realizacji obowiązku szkolnego od 6 r.z
-
przygotowanie dziecka do życia z samym sobą, ludźmi, przyrodą
-
zadbanie o to, aby dziecko odróżniało dobro od zła oraz było
świadome przynależności społecznej
-
ukształtowanie sytemu wiadomości i umiejętności potrzebnych
dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych
sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV-VI
Plan działań wychowawczych dla klasy I
Cel wychowania:
Uczeń dostrzega swoje miejsce w
społeczności szkolnej, szanuje i dba o mienie szkoły oraz swoje zdrowie
Efekt działań wychowawczych:
¨
Dziecko poznaje siebie w nowej sytuacji jako uczeń, uczy się
pozytywnych wartości
¨
Poznaje i przestrzega prawa i obowiązki ucznia, szanuje mienie
szkolne
¨
Integracja klasowa – wspólne działania, zabawy, eliminowanie
konfliktów
¨
Uczeń stosuje formy grzecznościowe wobec rówieśników i dorosłych
¨
Przestrzega zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą,
odpowiednie reaguje na zjawisko agresji i przemocy
¨
Uczeń zna symbole narodowe i szkolne
¨
Uczeń stawia zdrowie na czele hierarchii wartości
Lp.. |
Cele operacyjne |
Zadania |
Osoba odpowiedzialna |
Sposób ewaluacji |
1. |
Dziecko
akceptuje siebie |
Poznanie
imion i nazwisk kolegów z klasy. Określenie swojego miejsca w grupie.
Integracja z grupą rówieśniczą |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
Pogadanka,
zabawy, rozmowa |
2. |
Uczeń
potrafi funkcjonować w nowej
grupie i
efektywnie w niej działać, kieruje się pozytywnymi wartościami |
Kształtowanie
u uczniów przynależności do grupy. Dziecko współdziała w grupie i
czuje się odpowiedzialne za efekty swojej pracy |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
Pogadanka,
zajęcia warsztatowe |
3 |
Dziecko
zna prawa |
Zapoznanie z
obowiązkami |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
Pogadanka, obserwacje |
4. |
Uczeń
potrafi przestrzegać obowiązujących norm bezpieczeństwa w
szkole |
Bezpieczne
zabawy |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
Wycieczki,
pogadanka, obserwacje, wizyty policjanta lub Straży Miejskiej, zabawy |
5. |
Uczeń
zna i stosuje w praktyce
normy dobrego zachowania |
Nauka
zwrotów grzecznościowych. Przestrzeganie norm społecznych w grupie. |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie · Pedagog |
-Rozmowa
kierowana, -- Ocena |
6. |
Uczeń zna
symbole narodowe i szkolne potrafi się wobec nich godnie zachować |
Poznanie
podstawowych symboli oraz ich godne poszanowanie. Uczeń zna hymn narodowy
oraz szkolny. |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
Pogadanki,
obserwacja |
7. |
Uczeń
wykazuje zachowania prozdrowotne dba o nawyki żywieniowe swoje i innych,
dostrzega odrębność drugiego człowieka, szanuje jego indywidualność |
Poznanie
piramidy żywieniowej, uczeń zna zasady zdrowego żywienia. Poznanie
różnych narodowości, charakterów, zaznajomienie dzieci z
tematem niepełnosprawności |
· Wychowawca · Rodzice · Pedagog, psycholog |
Pogadanki |
8. |
Uczeń
potrafi odnieść się do wandalizmu, interpretuje go jako umyśle , zamierzone
niszczenie mienia na świecie, w kraju, mieście, szkole |
Rozmowy
kierowana na temat konieczności poszanowania przedmiotów w naszym otoczeniu,
ponoszenia odpowiedzialności za ich dewastację. |
· Wychowawca · Pedagog, psycholog |
Pogadanki Pedagogiza-cja rodziców |
9. |
Uczeń
zna pojęcie agresji i przemocy, wie że są negatywnymi
zjawiskami zna zasady działania w przypadku ich występowania |
Pogadanki
na temat postępowania w przypadku występowania
agresji i przemocy. Podanie uczniom gdzie i
do kogo mogą zwrócić się o pomoc. |
· Wychowawca · Pedagog, psycholog |
Pogadanki Rozmowa
kierowana |
Plan działań wychowawczych dla klasy II
Cel wychowania:
Uczeń umie wyrażać własne uczucia i respektuje uczucia innych
Rozwija swe kompetencje
czytelnicze i informatyczne
Efekt działań
wychowawczych:
¨
Uczeń rozpoznaje rodzaje uczuć i rozumie, że każdy ma prawo do ich
wyrażania
¨
Stawia zdrowie na czele hierarchii wartości
¨
Rozwija swe kompetencje czytelnicze i informatyczne
¨
Potrafi wyrazić swoje uczucia w formie słownej, ruchowej i
plastycznej, chętnie sięga po literaturę przeznaczona do jego wieku
¨
Zna prawa i obowiązki ucznia; zna i stosuje zasady dobrego
zachowania
¨
Potrafi współdziałać w grupie i ocenić postępowanie swoje i innych
¨
Wie, że musi się liczyć z konsekwencjami swego postępowania
(zagadnienia agresji i przemocy)
Lp. |
Cele
operacyjne |
Zadania |
Osoba
odpowiedzialna |
Sposób
ewaluacji |
1. |
Uczeń poznaje siebie |
· Prezentacja własnej osoby · Tworzenie swojego portretu, (jaki jestem) · przedstawienie wykonanych portretów na gazetce
ściennej |
· Wychowawca · Uczniowie |
· Obserwacja · Scenki dramowe, gazetki |
2. |
Uczeń ma prawo do wyrażania
własnych uczuć |
· Przedstawienie różnego rodzaju uczuć w scenkach
ruchów · Komponowanie twarzy z puzzli przedstawiających stany
emocjonalne (strach, złość) |
· Wychowawca · Uczniowie · Pedagog |
· Obserwacja · Ocena zachowania |
3. |
Dziecko uczy się przestrzegać
obowiązków i egzekwować swoje prawa, dba o swoje
zdrowie i samopoczucie. |
· Sporządzenie listy praw ( burza mózgów), Omawianie zasad zdrowego żywienia,
negowanie używek – omówienia niebezpieczeństw jakie niesie za sobą ich
stosowanie. |
· Wychowawca,
pedagog, psycholog · Uczniowie |
· Obserwacja · Ankieta |
4. |
Uczeń przestrzega norm
współżycia |
· Projekt „Drzewa dobrego i złego” jako określenie stanów pozytywnych |
· Wychowawca · Uczniowie |
· Samoocena · Samokontrola |
5. |
Dziecko uczy się zwalczać
negatywne emocje |
· Odreagowanie emocjonalne poprzez ruch, taniec, muzykę, czytelnictwo
działalność plastyczna w formie wspólnej zabawy rodzice – dzieci –
nauczyciele |
Uczniowie |
· Plebiscyt życzliwości · Konkursy plastyczne Akcje biblioteczne |
6. |
Uczeń rozwija swe kompetencje
informatyczne |
Sprawne i bezpieczne posługiwanie się komputerem |
Uczniowie, wychowawca |
Zajęcia |
Plan działań wychowawczych dla klasy III
Cel wychowania:
Personalizacja życia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej,
w szerszej społeczności, wychowanie do wartości
Efekt działań wychowawczych:
¨
Dziecko jako pełnoprawny członek rodziny
¨
Okazywanie szacunku osobom starszym
¨
Dziecko jako jednostka świadoma swoich praw i obowiązków w
rodzinie i w szkole
¨
Dziecko jako przyjaciel (ludzi, zwierząt i roślin), zwolennik
zdrowego trybu życia
¨
Czytanie jako alternatywa spędzania czasu wolnego
¨
Rozwijanie kompetencji informatycznych
Lp. |
Cele
operacyjne |
Zadania |
Osoba
odpowiedzialna |
Sposób
ewaluacji |
1. |
Rozwijanie u dzieci atmosfery
życzliwości |
· Organizowanie zajęć · Organizowanie pomocy uczniom słabszym · Ustalenie zasad współżycia · Walka z agresją, przemocą · Poszanowanie przyrody · Wycieczki krajoznawcze |
· Wychowawca · Uczniowie · Pedagog |
· Obserwacja · Scenki rodzajowe · Analiza utworów literackich · Ankieta · Plebiscyt życzliwości · Analiza wytworów plastycznych |
2. |
Wyrabianie szacunku |
· Prowadzenie pogadanek · Zorganizowanie w szkole Dnia Babci i Dnia Dziadka |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie |
· Obserwacja · Ocena zaangażowania uczniów w podejmowane działania |
3. |
Kształtowanie odpowiedzialności za
postępowanie wobec innych ludzi oraz mienia które nas otacza |
· Wdrażanie uczniów do podejmowania właściwych decyzji
oraz ponoszenia za nie odpowiedzialności · Organizowanie sytuacji, · Organizowanie imprez klasowych (Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień
Matki · Dbanie o ład i porządek · Rozwijanie zainteresowań nauką |
· Wychowawca · Uczniowie · Rodzice · Pedagog |
· Scenki rodzajowe · Ankieta · Ocena zaangażowania w
przygotowanie imprez klasowych · Konkurs na najładniejszą klasę · Konkurs czytelniczy · Test zintegrowany dla klas trzecich · Konkurs Omnibus · Obserwacja · pedagogizacja rodziców |
4. |
Znajomość praw |
· Zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami · Wdrażanie do świadomego korzystania z praw · Rodzina – jej struktura, zadania członków rodziny |
· Wychowawca · Uczniowie · Rodzice · Pedagog |
· Ankieta · Analiza wytworów plastycznych · Obserwacja · Scenki rodzajowe · Wywiad |
5. |
Zapoznanie się |
pogadanki na temat trudności w
codziennych sytuacjach szkolnych ucznia niepełnosprawnego |
· Wychowawca · Rodzice · Pedagog |
· Pogadanki · Scenki · Pedagogizacja
rodziców |
6. 7. |
Znaczenie ruchu i zdrowego
odżywiania w życiu człowieka Czytanie jako alternatywa
spędzania czasu wolnego, mądre i bezpieczne korzystanie z komputera i internetu |
pogadanki na temat zalet
uprawiania sportu, organizacja zajęć sportowych integrujących klasę,
zmniejszających napięcie w grupie rówieśniczej, przedstawienie oferty klasy
sportowej w naszej szkole, rozmowy na temat zasadności zdrowego
żywienia. Konkursy szkolne,
np. |
-Wychowawca -Nauczyciel WF -Wychowawca - bibliotekarz - pedagog |
· Pogadanki · Imprezy sportowe - pogadanki, - konkursy |
Plan działań wychowawczych dla klasy IV
Cel wychowania:
Umacnianie poczucia więzi z rodziną,
klasą, społecznością, kształcenie w duchu sportu
Efekt działań wychowawczych:
¨
Przygotowanie do życia w społeczeństwie (grupa rówieśnicza,
rodzice)
¨
Ukształtowanie właściwej postawy wobec rówieśników i osób
dorosłych
¨
Eliminacja agresji i przemocy z życia w grupie, środowisku
¨
Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń zdrowotnych, negowanie
używek, przygotowanie do zdrowego trybu
życia poprzez zdrowe odżywianie i sport.
¨
Czytelnictwo i informatyka jako alternatywa spędzania czasu
wolnego
Lp. |
Cele
operacyjne |
Zadania |
Osoba
odpowiedzialna |
Sposób ewaluacji |
|
1. |
Budujemy kontakt |
· Ustalanie reguł postępowania - kodeks · Wybór samorządu klasowego · Opracowanie planu pracy · Przydzielenie obowiązków · Ocenianie siebie i kolegów · Zachęcanie do bycia dobrym kolegą · Ukazywanie sposobów zespołowego rozwiązywania
konfliktów |
· Wychowawca · Wychowawca · Wychowawca |
· Rozmowa nauczyciela · Analiza wyników głosowania · Ankieta · Obserwacje |
|
2. |
Moja rodzina – znamy swoje prawa i
obowiązki jako członkowie rodzin |
· Próba poznania historii swojej rodziny – drzewo
genealogiczne · Staranie się poznać samego siebie i przyjąć system wartości
jako podstawy znalezienia własnego miejsca w
rodzinie · Zachęcanie do rozwijania · Wdrażanie do efektywnego uczestnictwa w życiu
rodzinnym, zapobiegania konfliktom, pomocy w ich
rozwiązywaniu |
· Wychowawca · Rodzice · Pedagog |
· Analiza dokumentów rodzinnych · Analiza prac dzieci · Obserwacje rodzinne · Rozmowa |
|
3. |
Współpraca z rodzicami |
· Wzajemna wymiana informacji o postępach · Pomoc rodziców · Pedagogizacja rodziców – popularyzacje wśród
rodziców wiedzy z zakresu
potrzeb psychicznych dzieci |
· Wychowawca · Pedagog · Psycholog · Rodzice |
· Obserwacja dokonań uczniów · Ankieta - pedagogizacja rodziców |
|
4. |
Mała Ojczyzna, znamy historię
naszego miasta |
· Włączanie się w kulturę regionalną i odnajdywanie · Troszczenie się o pamiątki kultury i sztuki · Poznawanie historii naszego miasta |
· Wychowawca · Nauczyciel historii, sztuki i przyrody |
· Obserwacja zachowań uczniów · Rozmowy · Obserwacja dokonań uczniów · Konkursy plastyczne, wiedzy |
|
5. |
Jestem Polakiem |
· Wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej · Interesowanie się przemianami zachodzącymi w kraju · Uczestniczenie z zachowaniem tradycji i kultury kraju |
· Nauczyciel historii, języka polskiego, sztuki · Wychowawca |
· Prelekcje · Wykłady · Dyskusje · Ankiety · Obserwacja dokonań ucznia |
|
6. |
Dbamy o zdrowie, rozwijamy
kondycję fizyczną, mówimy NIE UŻYWKOM! |
· Kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń · Wzbogacanie wiedzy na temat szkodliwości stosowania używek · Kształtowanie sprawności |
· Wychowawca · Pedagog · Higienistka · Rodzice · Nauczyciel w-f, przyrody |
· Obserwacja zachowania · Rozmowy · Zawody, dzień sportu, klasa sportowa |
|
7. |
Potrafimy zadbać o swoje środowisko, mądrze
wykorzystujemy czas wolny |
· Wdrażanie do współodpowiedzialności za stan środowiska naturalnego · Budzenie szacunku do wszystkich form życia Profilaktyka agresji i przemocy Czytanie książek wartościowy sposób na spędzanie
wolnego czasu ·umiejętne korzystanie z komputera i potrzebnych
programów, bezpieczeństwo w sieci |
· Wychowawca · Nauczyciel w-f, przyrody Nauczyciel bibliotekarz |
· Obserwacja działań uczniów · Analiza wytworów prac plastycznych · Rozmowy nauczyciela |
|
Plan działań wychowawczych dla klasy V
Cel wychowania:
Uczeń zna swoje mocne i słabe strony,
potrafi nad nimi pracować
(samoocena) oraz potrafi planować swoją
pracę, przewidzieć jej efekt i szanuje rezultat swojej pracy
Efekt działań wychowawczych:
¨
Uczeń obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach
¨
Ma świadomość swoich wad i zalet
¨
Zna swoje umiejętności i talenty
¨
Dostrzega swoje potrzeby i cele
¨
Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi
życiowej, potrafi to prawidłowo ocenić
¨
Rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez
środki masowego przekazu, interpretuje jako negatywne zjawiska agresji i
przemocy
¨
Uczeń zna zasady zdrowego trybu życia, rozumienie
niebezpieczeństwo sięgania po używki
¨
Rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży do ich
osiągnięcia
¨
Kontroluje i ocenia swoją pracę
¨
Jest odpowiedzialny i szanuje własną wiedzę, czytelnictwo i
umiejętności informatyczne sposobem na wartościowe spędzanie czasu wolnego
¨
Umie argumentować i bronić własnego zdania
¨
Radzi sobie ze stresem
¨
Szanuje mienie szkoły, czuje się odpowiedzialny za
gospodarowanie nim
Lp. |
Cele
operacyjne |
Zadania |
Osoba
odpowiedzialna |
Sposób
ewaluacji |
1. |
Planujemy swój czas pracy |
· Zawieranie kontraktu z sobą samym · Analiza własnych potrzeb · Analiza relacji międzyludzkich z włączeniem
profilaktyki agresji i przemocy · Wyznaczanie sobie celów krótkoterminowych · Określenie sposobów realizacji · Ustalenie planu zajęć (praca z planem
lekcji) |
· Wychowawca · Uczniowie · Pedagog · Nauczyciele · Opiekunowie kół zainteresowań · Rodzice |
· Studium przypadku (psycholog, wychowawca · Obserwacja – nauczyciele, wychowawca rodzice |
2. |
Planujemy swój wypoczynek |
· Szkolna giełda pomysłów – przedstawienie ciekawych form
spędzania wolnego czasu ( czytanie , bezpieczny komputer) · wyjścia klasowe do instytucji kulturalnych (kino,
teatr, wystawa, filharmonia) – analiza repertuaru, wyznaczenie terminu,
wyznaczenia sposobu dojazdu lub trasy pieszej, ustalenie kosztów,
przygotowanie „Przewodnika” (wiadomości, informacje, ciekawostki) |
· Wychowawca · Rodzice · Uczniowie · Nauczyciel-opiekun imprezy |
· Podsumowanie
imprez przez ankiety dla uczniów, wychowawców, opiekunów imprezy, rodziców |
3. |
Kontroluję i oceniam swoją pracę |
· Zapoznanie ze sposobami oceny pracy – np. analiza
oczekiwań i efektów · Opracowanie „Poradnika Ucznia” – zapisywanie pomysłów
na realizację celów wykreowanych |
· Wychowawca · Uczniowie · Rodzice |
· Obserwacja własnych dokonań |
4. |
Żyję zdrowo, znam niebezpieczeństwo
wynikające z sięgania po używki |
Przypomnienie piramidy zdrowego
żywienia, rozmowy o używkach i
niebezpieczeństwie związanym ze stosowaniem dopalaczy. |
Plan działań wychowawczych dla klasy VI
Cel wychowania:
Uczeń potrafi właściwie ocenić swoje
możliwości i zainteresowania i umie tę wiedzę wykorzystać
Efekt działań wychowawczych:
¨
Uczeń rozumie wagę wyznaczania celów, potrafi je określić i dąży
do nich osiągnięcia
¨
Jest świadomy konsekwencji swoich czynów i decyzji, także tych związanych
z własnym zdrowiem ( używki, dopalacze)
¨
Analizuje i modyfikuje swoje działania w zależności od potrzeb
¨
Potrafi dokonywać samokontroli i samooceny
¨
Próbuje odkrywać cel i sens własnego życia.
¨
Mądrze spędza czas wolny np. na czytaniu lub bezpiecznym
korzystaniu z Internetu.
Lp. |
Cele
operacyjne |
Zadania |
Osoba
odpowiedzialna |
Sposób
ewaluacji |
1. |
Jestem odpowiedzialny i szanuję swoją wiedzę |
· Tworzenie małych grup dyskusyjnych · Praca w małych grupach · Wywiady |
· Wychowawca · Nauczyciele |
· Podsumowanie
pracy przez uczniów i rodziców podczas spotkań (wywiadówek) |
2. |
Świadomie dokonuję wyborów i ponoszę ich konsekwencje |
· Poszukiwanie i prezentacja
wiadomości zdobytych przez uczniów – projekt · Tworzenie modelu rozstrzygania problemów ·
Omówienie szkodliwości
stosowania używek, niebezpieczeństwa w postaci dopalaczy, przypomnienie zasad
zdrowego stylu życia |
· Wychowawca · Rodzice · Pedagog, psycholog szkolny |
· Ankieta dla rodziców |
3. |
Planujemy swoje życie, przyszłą
szkołę |
· Analiza swego zainteresowania, możliwości
psychicznych i
intelektualnych · Ocena możliwości intelektualnych, potrzeb,
zainteresowań · Wyznaczenie sposobów określenia własnych możliwości · Dokładniejsze poznanie |
· Wychowawca · Pedagog · Rodzice |
Analiza zgodności wybranego przez ucznia
gimnazjum |
4. |
Dostrzegam
i szanuję młodszych kolegów, jestem dla nich pomocny. |
Analiza funkcjonowania człowieka w nowym środowisku |
· Wychowawca · Pedagog Psycholog · Rodzice |
-Wykład -Pogadanka |
5. |
Uczeń potrafi odnieść się do
agresji, przemocy, wandalizmu- interpretuje go jako umyślne, zamierzone
niszczenie mienia na świecie,
w kraju, mieście, szkole |
Rozmowy kierowane na temat konieczności poszanowania
przedmiotów w naszym otoczeniu, ponoszenia odpowiedzialności za ich
dewastację. |
· Wychowawca · Nauczyciele |
-Pogadanka, wykład strażników miejskich |
EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Pod koniec semestru przeprowadzona będzie ewaluacja programu. Uzyskane
wyniki posłużą do analizy przeprowadzonych działań, ich skuteczności oraz
potrzeby wprowadzenia ewentualnych zmian. Za działania związane z ewaluacją
odpowiedzialny jest Szkolny Zespół Wychowawczy.
Formy ewaluacji:
-
ankieta dla wychowawców klas
-
obserwacja działań wychowawczych ( wywiady z wychowawcami klas)
-
rozmowy z uczniami
-
rozmowy z rodzicami
-
analiza dokumentów( tj. dzienniki szkolne, zajęć dodatkowych)
-
obserwacja i ocena zachowania.
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie Wychowawczym
Samorząd Szkolny:
Przewodnicząca
Zastępca przewodniczącej
Akceptujemy działania zapisane w Szkolnym Programie
Wychowawczym:
Rada Rodziców:
Przewodniczący