SP7 NA III KONGRESIE POLSKIEJ
EDUKACJI
„ Entuzjaści Edukacji”
Kongres już dawno za nami – ale stał się jednym z
ważniejszych
wydarzeń w zmianach oświatowych.
Kongres
powstał w oparciu o toczące się dyskusje,
debaty oraz wyniki sondy na
społecznej platformie naszaedukacja.men.gov.pl.
Otwarty został przez minister
edukacji narodowej Joannę Kluzik-Rostkowską
oraz dyrektora Instytutu Badań
Edukacyjnych – dr hab. Michał Federowicza.
W dwudniowym
spotkaniu wzięli udział nie tylko przedstawiciele
środowisk związanych z
edukacją, ale też goście specjalni,
wśród których znalazł się słynny
amerykański psycholog prof. Philip Zimbardo,
dziennikarz Carl Honore – autor
książki pt. "Pochwała powolności",
analizującej przymus pośpiechu i
coraz silniejsze tendencje wyhamowania tempa życia.
W drugiej książce, pt.
"Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!"
Honore poruszył temat
pozytywnych i negatywnych stron nowoczesnych metod wychowawczych.
Z kolei
Margaret Rasfeld i Monia Ben Larbi opowiedzieli
o koncepcji "budzącej się szkoły"
- pedagogicznym eksperymencie,
którego celem jest zmiana tradycyjnego modelu
edukacyjnego.
W ramach
Kongresu przeprowadzono 28 debat tematycznych oraz kilka spotkań plenarnych.
Sesje dotyczyły m.in. szkoły w XXI wieku, relacji edukacji do rynku pracy,
wpływu technologii na proces nauczania i uczenia się, kreatywnej edukacji.
Efektem III
Kongresu Polskiej Edukacji jest wypracowanie dokumentu:
Porozumienie Dla
Edukacji.
Zawiera wnioski z kongresowych debat.
Kongres Polskiej Edukacji ma
służyć przygotowaniu strategii
dla polskiego systemu edukacyjnego na najbliższe
20 lat.
Koordynacja
2 debat – Anna Hora-Lis