Regulamin wycieczek i wyjść
obowiązujący
w Szkole Podstawowej nr 7
im. Adama Mickiewicza w Gliwicach
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 z póĽn. zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. Nr 57, poz. 358).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie uprawiania alpinizmu (Dz. U. Nr 145, poz. 1624).
- Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 i Dz. U. Nr.18, poz. 102).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania(Dz. U. Nr 18, poz. 102).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej(Dz. U. Nr 101, poz. 1095).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001 r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 72, poz. 752).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach(Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69).
§ 1
Zasady ogólne.
- Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły.
- Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice i uczniowie.
§ 2
Warunki i sposób organizowania przez szkołę krajoznawstwa i turystyki.
- Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
- poznawanie kultury i języka innych państw;
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
- podnoszenie sprawności fizycznej;
- wspomaganie rodziców w procesie wychowania;
- przeciwdziałanie patologii społecznej;
poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Krajoznawstwo i turystyka w szkole może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Organizacja imprez o charakterze krajoznawczym i turystycznym może mieć następujące formy:
- wycieczki przedmiotowe, organizowane w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne;, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych - zwane dalej "wycieczkami",
- imprezy krajoznawcze-turystyczne, takie jak: biwaki, rajdy, konkursy, turnieje;
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne;
- imprezy wyjazdowe-związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
§ 3
Organizacja wycieczek.
- Organizacja i program wycieczek i imprez powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
- Wycieczka lub impreza powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie celu wycieczki, trasy, harmonogramu i regulaminu.
- Jako środki transportu dopuszcza się:
- wynajęty autokar,
- PKP,
- środki komunikacji miejskiej i międzymiastowej,
- samochody osobowe.
- Zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania ze środków komunikacji
- wycieczka autokarowa
Kierownik wycieczki wsiada pierwszy i ustala kolejność zajmowania miejsc.
Kierownik wycieczki siada przy drzwiach z przodu autobusu.
Opiekun wsiada ostatni i zajmuje miejsce z tyłu autokaru przy drzwiach.
Przed odjazdem należy sprawdzić listę obecności.
W czasie jazdy uczestnicy wycieczki siedzą na wyznaczonych miejscach.
Przy wysiadaniu z autokaru - pierwszy wysiada opiekun i stojąc przy drzwiach ustawia młodzież, zwraca uwagę aby nie przebiegała przez jezdnię.
Uczestnicy wycieczki zostawiają porządek w autokarze i zabierają swoje rzeczy.
Kierownik wysiada ostatni - sprawdza autokar.
Po wyjściu z autobusu należy uformować grupę i sprawdzić listę obecności.
- jazda pociągiem poniższe zasady dotyczą również jazdy autobusem miejskim i tramwajem.
W porozumieniu z kierownikiem pociągu należy zabezpieczyć drzwi w wagonie w którym jadą dzieci.
Jeżeli konieczny jest podział uczestników wycieczki na grupy - należy dokonać wcześniej i ustalić zasady.
W każdym przedziale powinna znajdować się dorosła osoba.
Kierownik wycieczki wsiada pierwszy, rozdziela dzieci i opiekunów w przedziałach, sprawdza listę obecności.
Jeden z opiekunów wsiada ostatni.
W czasie jazdy pociągiem uczestnikom nie wolno otwierać okien i wychylać się, należy zachować porządek i czystość.
Przy wysiadaniu kolejność odwrotna - pierwszy wysiada opiekun i na peronie ustawia młodzież.
Kierownik wysiada - sprawdza przedziały.
Po uformowaniu grupy sprawdzamy listę obecności.
- Udział uczniów w wycieczkach i imprezach wymaga pisemnej zgody rodziców bądĽ prawnych opiekunów. Podpisane oświadczenia przechowuje kierownik wycieczki.
- Rodzice najpóĽniej dwa dni przed wycieczką powinni być pisemnie powiadomieni o:
- miejscu i godzinie zbiorki na wycieczkę,
- miejscu i przewidywanej godzinie powrotu z wycieczki,
- dokładnym adresie pobytu wraz z numerem telefonu,
- przewidywanej trasie wycieczki
- W wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Rodzice zobowiązani są poinformować kierownika wycieczki o stanie zdrowia dziecka, prowadzonym leczeniu, ewentualnych alergiach i innych przeciwwskazaniach.
- Uczestnicy wycieczki i imprezy powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej, ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez wyraża dyrektor szkoły.
- Kierownika wycieczki wyznacza dyrektor szkoły spośród pracowników pedagogicznych szkoły posiadających odpowiednie kwalifikacje (nie dotyczy imprez turystyki kwalifikowanej i obozów wędrownych, których obowiązują osobne przepisy zawarte w rozporządzeniu MENiS- u z dnia 8 listopada 2001):
- ukończony kurs kierowników wycieczek szkolnych,
- jest instruktorem harcerskim,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek,
- jest trenerem odpowiedniej dyscypliny sportu.
- na kierownika wycieczki może być również wyznaczona przez dyrektora szkoły inna osoba pełnoletnia posiadająca powyższe kwalifikacje.
- Opiekunem wycieczki lub imprezy może być nauczyciel albo, po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły, inna pełnoletnia osoba.
- Kierownik wycieczki uzgadnia termin i cel wycieczki z dyrektorem szkoły.
- Po uzgodnieniu terminu z dyrektorem kierownik wycieczki pobiera z sekretariatu pakiet dokumentów do wypełnienia:
- kartę wycieczki w 2 egzemplarzach,
- harmonogram wycieczki w 2 egzemplarzach,
- listę uczestników w 2 egzemplarzach,
- wzór zgody rodziców na uczestnictwo dziecka w wycieczce,
- wzór oświadczeń rodziców w sprawie hospitalizacji, leczenia oraz odpowiedzialności za szkody materialne wyrządzone przez młodzież oraz o zażywaniu i posiadaniu niedozwolonych używek,
- wzór oświadczenia kierownika wycieczki i opiekunów w sprawie odpowiedzialności za zdrowie i życie uczestników wycieczki,
- regulamin wycieczki
- Wypełnione karty wycieczki wraz z harmonogramem i listą uczestników kierownik wycieczki oddaje do sekretariatu najpóĽniej na trzy dni przed terminem wyjazdu w celu zatwierdzenia przez dyrektora szkoły. Jeden egzemplarz pozostaje w sekretariacie szkoły.
- Rozliczenia kosztów wycieczki dokonuje kierownik wycieczki. Z rozliczeniem zapoznaje uczniów oraz ich rodziców. Rozliczenie przechowuje wraz z dokumentacją wycieczki do końca roku szkolnego.
§ 4
Opieka w czasie imprez i wycieczek.
- Opiekę nad uczniami biorącymi udział w wycieczce sprawuje kierownik i opiekunowie grupy.
- Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
- Wymagana liczba opiekunów na wycieczkach:
- pieszych poza teren szkoły obowiązuje jeden opiekun na 30 osób,
- turystyczno - krajoznawczych (wycieczki rowerowe, rajdy górskie, spływy kajakowe ) 1 opiekun na 10 osób,
- przy użyciu środków lokomocji miejskiej i międzymiastowej 1 na 15 osób,
- autokarowych 1 na 15 osób,
- autokarowych w jednym konkretnym celu (kino, teatr, wystawa) 1 na 25 osób,
- środkami PKP jeden opiekun w każdym przedziale (np.1 na 7 osób w drugiej klasie),
- górskie powyżej 1000 m n. p.m. 1 na 10 osób,
- jeżeli w grupie są uczniowie niepełnosprawni, niezależnie od rodzaju wycieczki, powinien być zapewniony dodatkowy opiekun zajmujący się maksymalnie pięcioma uczniami z orzeczeniem o niepełnosprawności.
- Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. n. p. m. lub których zagospodarowanie rekreacyjno-sportowe kwalifikuje do uprawiania turystyki, rekreacji ruchowej i sportu w górach, mogą prowadzić wyłącznie górscy przewodnicy turystyczni.
- W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie posiadający kartę rowerową. Długość dziennych odcinków trasy nie powinna przekraczać 50 km Należy wybierać ścieżki rowerowe bądĽ drogi o małym natężeniu ruchu.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- Niedopuszczalne jest urządzanie ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach, jeziorach i innych zbiornikach wodnych.
- W czasie gwałtownego załamania warunków pogodowych należy wycieczkę odwołać.
- Nie wolno uczestnikom wycieczki zezwalać na kąpiel, pływanie na łodziach, kajakach jeżeli nie zostało to uwzględnione w programie wycieczki.
- Jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga, jej uczestników zaznajamia się z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą lub w górach.
- Osoby pozostające pod opieką szkoły lub placówki mogą pływać oraz kąpać się tylko w obrębie "kąpielisk" i "pływalni" w rozumieniu przepisów określających warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne.
- Nauka pływania może odbywać się tylko w miejscach specjalnie do tego celu wyznaczonych i przystosowanych.
- Uczącym się pływać i kąpiącym się zapewnia się po stały nadzór ratownika lub ratowników i ustawiczny nadzór opiekuna lub opiekunów ze strony szkoły bądĽ placówki.
- Kajaki i łodzie, z których korzystają uczestnicy wycieczek wyposaża się w sprzęt ratunkowy.
- Ze sprzętu pływającego korzystają jedynie osoby przeszkolone w zakresie jego obsługi oraz posługiwania się wyposażeniem ratunkowym.
- Niedopuszczalne jest używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.
- Do obowiązku kierowników i opiekunów wypoczynku dzieci i młodzieży, których uczestnicy korzystają z ogólnodostępnych kąpielisk i pływalni, należy:
- zapoznanie uczestników z regulaminem danego kąpieliska lub pływalni oraz czuwanie nad jego ścisłym przestrzeganiem,
- uzgodnienie z kierownikiem kąpieliska lub pływalni warunków i sposobu korzystania z kąpieliska lub pływalni zapewniających bezpieczeństwo uczestnikom.
- Przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz przybycia do punktu docelowego należy bezwzględnie sprawdzić stan liczbowy uczniów.
- Długość trasy i tempo należy dostosować do wydolności najsłabszego uczestnika każdej wycieczki.
- W przypadku, gdy podczas trwania wycieczki miał miejsce wśród jego uczestników wypadek, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
§ 5
Obowiązki kadry i uczestników wycieczki.
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- przed planowanym wyjazdem uzyskać zgodę dyrekcji na organizację wycieczki;
- opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
- tworząc program wycieczki (imprezy) należy pamiętać:
- powinien zawierać opis celów edukacyjnych wycieczki i harmonogram zajęć;
- powinien być dostosowany do możliwości percepcyjnych, emocjonalnych, i zdrowotnych uczestników (wycieczki piesze lub inne wymagające większego wysiłku fizycznego muszą uwzględniać kondycje uczestników);
- powinien obejmować cały czas pobytu na wycieczce,
- planować aktywny udział wszystkich uczestników, chociażby w sprawach organizacyjnych, porządkowych, w prowadzeniu zabaw i gier podczas podróży czy w miejscu pobytu;
- wypełnienie oraz przedłożenie dyrekcji karty wycieczki w celu zatwierdzenia, jeżeli jest przewidziany nocleg, należy dołączyć adres i numery telefonów;
- opracowanie regulaminu i zapoznanie z nim wszystkich uczestników oraz ich rodziców;
- regulamin wycieczki (imprezy) powinien zawierać następujące elementy:
- nazwa imprezy;
- organizator (adres, kontakt imienny);
- termin;
- trasa (kiedy wycieczka kilkudniowa z rozbiciem na poszczególne dni);
- odpłatność (ile, do kiedy wpłacać, gdzie wpłacać), co w ramach odpłatności uczestnik będzie miał zagwarantowane;
- wymagania zdrowotne;
- wymagania w zakresie ekwipunku, ubioru;
- zasady obowiązujące na wycieczce (podczas imprezy);
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków ich przestrzegania;
- jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga należy zaznajomić jej uczestników z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą lub w górach;
- określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny sprzęt i ekwipunek oraz posiadanie apteczki pierwszej pomocy;
- organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
- na kilka dni przed wyjazdem na wycieczkę autokarową powyżej 100 km kierownik wycieczki ma obowiązek zgłosić na policje prośbę o kontrolę pojazdu.
- podział zadań dla uczestników;
- posiadanie przy sobie listy wszystkich uczestników z adresem, numerem telefonu i numerem PESEL;
- udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wezwanie pogotowia oraz powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów) i dyrektora szkoły,
- dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy;
- podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe imprezy po jej zakończeniu.
- dokumentowanie wycieczek:
- obowiązkowo- formalna dokumentacja (sprawozdanie, rozliczenie finansowe);
- nieobowiązkowo- nieformalna, świadcząca o efektach wycieczki (film, kronika, album, wystawa fotografii lub pamiątek, relacje obowiązków prasie szkolnej obowiązków innej, opisy, eksponaty obowiązków wydawnictwa wzbogacające pomoce dydaktyczne);
- Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- sprawdzanie stanu liczbowego jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego;
- opieka nad powierzonymi mu uczniami;
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika;
- sprawdzenie, czy wyposażenie pokojów spełnia wymagania, a otoczenie miejsca noclegu jest bezpieczne.
- Uczestnik wycieczki jest zobowiązany:
- przybyć na miejsce zbiórki najpóĽniej 20 min. przed wyjazdem;
- swoje przybycie zgłosić kierownikowi wycieczki;
- poinformować opiekuna wycieczki o ewentualnym złym samopoczuciu;
- wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota i przewodnika;
- przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz innych środków odurzających,
- w środkach transportu zająć miejsce w wyznaczone przez opiekuna;
- nie zaśmiecać pojazdu;
- korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem;
- w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna;
- dbać o higienę i schludny wygląd;
- nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna;
- w czasie przebywania w schroniskach i innych obiektach noclegowych przestrzegać postanowień i regulaminów tych obiektów;
- zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury;
- pomagać słabszym i być życzliwym wobec innych uczestników.
Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągnięte konsekwencje zgodnie z kryteriami ocen z zachowania zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
W przypadku naruszenia przez ucznia & 5 punkt 3 podpunkt e regulaminu zawiadamia się jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz dyrektora szkoły. Rodzice (prawni opiekunowie) zobowiązani są do natychmiastowego odebrania dziecka z wycieczki. W przypadku konieczności wezwania karetki w związku z naruszeniem tego punktu regulaminu kosztami obciążani są rodzice / prawni opiekunowie.
§ 6
Wycieczki zagraniczne.
- Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy zagraniczne w formach, o których mowa w § 2 p.3 .
- Zgodę na zorganizowanie wycieczek i imprez, o których mowa w ust. 1 wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:
- nazwę kraju,
- czas pobytu,
- program pobytu,
- imię i nazwisko kierownika lub opiekunów,
- listę uczniów biorących udział w wyjeĽdzie wraz z określeniem ich wieku.
- Kierownikiem wycieczki zagranicznej może być osoba znająca język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.
§ 7
Finansowanie wycieczek.
- Szkolna działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki może być finansowana ze środków pozabudżetowych, w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących w niej udział,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
- ze środków wypracowanych przez uczniów,
- ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne,
- ze środków pozyskanych od organizacji i stowarzyszeń wspierających oświatę oraz od sponsorów.
- Kierownicy i opiekunowie wycieczek i imprez nie ponoszą kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia. Wydatki z tego tytułu pokrywa się ze środków, o których mowa w ust. 1.
- Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
§ 8
Postanowienia końcowe.
- czniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez wychowawcę lub dyrektora szkoły.
- Listę tych uczniów wraz z rubrykami do odnotowania frekwencji wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika lekcyjnego.
- Na odstępstwa od wyżej wymienionych punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły.
- Sprawy nie objęte regulaminem rozstrzyga się na podstawie przepisów nadrzędnych stanowiących podstawę jego opracowania.
- Zasady turystyki kwalifikowanej i obozów wędrownych określają odrębne przepisy.
Załączniki:
Nr 1 - Karta i harmonogram wycieczki/ imprezyNr 2 - Oświadczenie kierownika wycieczkiNr 3 - Oświadczenie opiekunów wycieczkiNr 4 - Lista uczestników wycieczki/ imprezyNr 5 - Lista uczestników wycieczki/ imprezy zagranicznejNr 6 - Zgoda rodziców na uczestnictwo dziecka w wycieczce oraz oświadczenia rodzicówNr 7 - Regulamin wycieczki w Gliwicach i oświadczenie uczestnikówNr 8 - Regulamin wycieczki wielodniowej i oświadczenie uczestnikówNr 9 - Regulamin wycieczki rowerowej i oświadczenie uczestnikówNr 10 - Regulamin wycieczki górskiej i oświadczenie uczestnikówNr 11 - Regulamin wyjazdu do kina, teatru, na wystawę, koncert i oświadczenie uczestnikówNr 12 - Regulamin wyjazdu na basen i oświadczenie uczestnikówNr 13 - Rozliczenie finansowe wycieczki Nr 14 - Informacje dla rodziców/ prawnych opiekunów
Nr 15 - Karta ewaluacyjna wycieczki